Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Jaakko Sulkamo
Jyväskylä

/ #6 Tavan koiraharrastajaa ihmetyttää

04.03.2010 13:11

Hyvä Juha.

Minulla olisi pari pientä ihmettelyn aihetta koskien adressiasi. En haluaisi vaikuttaa tahallani provoisoivalta trollilta, sillä tarkoitukseni ei ole mustamaalata toimintaasi, ainoastaan kysellä sille perusteita.

"Ehdotelman mukaisena toteutuessaan SKL:n jalostusstrategiaesitys vain vaikeuttaa suomalaista vastuullista ja kansainvälisesti arvostettua puhdasrotuisten koirien jalostusta. Kotimaiset koirankasvattajamme ovat jo nyt rotujen terveyden, luonteen sekä geneettisen monimuotoisuuden huolehtimisessa maailmalla omaa luokkaansa."

Voisitko hieman perustella miten strategiaesitys jalostusta hankaloittaa? Ja voisitko myös kertoa, millä perusteella suomalainen koirankasvatus on kärkikastia "rotujen terveyden, luonteen sekä geneettisen monimuotoisuuden huolehtimisessa"? Tämä ihmetyttää suuresti, sillä käydessäni sinun kennelisi sivuilla en sieltä löytänyt yhdenkään ainoan koiran kohdalta mitään terveystuloksia, en tietoa koirien sukujen luonteista, sairauksista, mahdollisista allergioista, ainoastaan vinon pinon näyttelymeriittejä. Ulkonäköpalkinnoillako siitä terveydestä, luonteesta ja geneettisestä monimuotoisuudesta huolehditaan?

Itse näkisin, että jopa kennelliitossa asti on viimein huomattu millaisessa umpikujassa rotukoirajalostus alkaa hiljalleen olla. Nyt on korkea aika alkaa miettiä, millä tästä eteenpäin vielä päästään. Tämä ehdotus on konkreettinen keskustelunavaus siihen suuntaan.

"
Oikea tapa edistää jalostustyötä on koulutus, valistus ja vapaaehtoisuuteen perustuva tiedonhankinta. Sanelupolitiikka ja kiellot eivät ole tätä päivää. Koirankasvatuksessa tulee vallita avoin ja rakentava yhteistyön henki kasvattajien ja eri intressipiirien välillä. Vain siten voidaan ylläpitää jo tähän mennessä onnistuneeksi osoittautunut ja ainutlaatuinen ilmapiiri, jossa suomalainen koirankasvatus ja sen hienot tulokset ovat syntyneet."

Voisitko ihan vähän avata minulle mitä nämä hienot tulokset ovat? Kyllä, on olemassa perusterveitä rotuja joiden kanssa on mukava olla ja elellä, mutta on myös hirveä määrä äärimmilleen jalostettuja rotuja, joiden terveystilanne on katastrofaalinen. Kaikesta maailmassa saatavilla olevasta koulutuksesta, valistuksesta ja vapaaehtoisesta tiedonhankinnasta huolimatta monet rodut on ajettu sellaiseen geneettiseen umpikujaan ettei ilman radikaaleja toimenpiteitä näitä rotuja enää pian ole olemassa.

Nyt kun siis on todistettavasti kokeiltu vapaaehtoisuuden tietä, ja huomattu ettei se toimi, niin eikö nyt nimenomaan olisi aika kokeilla rohkeasti jotakin muuta keinoa joka oikeasti pakottaisi kasvattajat ja koiranhankkijat ajattelemaan muutakin kuin söpöä ulkonäköä ja näyttelyruusukkeita. Vaikka sitten lisäämällä sitä "loputonta lupien, testien ja kustannusten viidakkoa".

MOT.

Hyvää talvilomaa kaikille, Jaakko Sulkamo