Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Jaakko Sulkamo
Jyväskylä

/ #10

04.03.2010 16:27

Hyviä näkökulmia on tullut tähän keskusteluun.

Kuten Riitta Hohtela edellä toteaa, on koirankasvatus tosiaankin täysin vapaaehtoista puuhaa. Tältä pohjalta minun on vaikea ymmärtää, miksi ylipäätään kaikki kasvatuksesta koituvat kulut pitäisi saada katettua. Kyse kun tosiaan on HARRASTUKSESTA, eikä leipätyöstä. Harrastaminen maksaa, niin koirankasvatus kuin jalkapallon pelaaminenkin. Sen ymmärrän, että pentuhinnoilla saadaan kuluja katettua _sen verran_ että on varaa tätä harrastusta jatkaa.

Toisekseen, millä perusteella jalostuskoirien tutkimuspakko nostaisi pentujen hintaa? Käyttökoiraroduissa tutkitaan tälläkin hetkellä ahkerasti jalostukseen käytettävien koirien terveyttä ja ominaisuuksia, ja silti pentujen hinta liikkuu tuhannen euron tietämissä. Samoissa hinnoissa ovat niiden rotujen pennut, joilta ei niin usein esim. kuvauteta lonkkia tai selkiä. jos näille roduille tutkimuspakko tulisi, mihin ihmeeseen vedoten pentujen hinnat muka nousisivat? Tilanne kun tällä hetkellä on se, että kuten aiemmin todistin, on koirankasvatus täysin mahdollista nykyisillä hinnoilla vaikka koirien terveydestä hankkisikin mustaa valkoiselle.

Ja itsekin olen sitä mieltä, että kennelliiton ehdotuksesa on vielä mietittävää, varmastikaan tässä ei vielä olla koiranjalostuksen graalin maljan äärellä, mutta on ilahduttavaa huomata että kennelliitto on viimein valmis tunnustamaan ettei nykyinen meno voi enää jatkua. Ja yhtälailla surullista taas on huomata, kuinka ensimmäinen eettinen linjanveto kohti tervettä koiraharrastusta pyritään täällä ampumaan alas.

Ja hallituista roturisteytyksistä olen täysin samaa edellisen kirjoittajan kanssa. Mutta ongelmana tässä on se, että voitte varmasti kuvitella millaisen vastaanoton ehdotus rotujen miksaamisesta rotukoirakasvattajilta saisi, kun jo pyrkimys nyt olemassa olevien rotujen terveyden edistämiseksi on niin kauheaa?