FRAME säilytettävä

Stella Mustanoja-McCarty

/ #2 Frame säilytettävä

11.04.2010 22:26

Frame brändinimenä on tottakai ehdottoman tärkeää säilyttää.
Mietityttää, miten Suomen kulttuuripäättäjillä on varaa edes
harkita tällaisen instituution lakkauttamista. Kilpailu ulkomaisilla kulttuurifoorumeilla on veristä. Framen ansiosta on saatu jalkaa oven väliin
New Yorkin piinkovilla taidemarkkinoilla, joita olen läheltä seurannut vuosikymmenien ajan. Kuitenkaan pelkkä brändi ei pelasta, vaan ihmiset ja heidän onnistuneet, useimmiten henkilökohtaiseen kanssakäymiseen perustuvat suhteensa
ulkoimaisiin toimijiin. En ole voinut olla lukematta Framen tulehtuneista työpaikkasuhteista, mutta Marketta Karjalaisen henkilökohtaisilla suhteilla saatu Arctic Hystery näyttely New Yorkin MoMan P.S.1 näyttelytilaan vuonna 2008
oli se tarvittava tekijä, joka mielestäni vasta merkittävästi avasi New Yorkin portit suomalaisille taiteilijoille. Näyttely oli kiistaton menestys ja se huomioitiin laajasti hienona näyttönä omintakeisesta ja moni-ilmeisestä kuvataiteellisesta huippuosaamisesta. Siis: Jos Marketta Karjalainen ei ehkä olisikaan omimmillaan johtajuustehtävissä, hänen kykyään luoda oikeita business-suhteita pitäisi jatkossakin suomalaisen visuaalisen kulttuurin kentän osata käyttää hyväksi.