FRAME säilytettävä

/ #6 Apppellen på svenska

23.04.2010 23:22

Kultur- och idrottsminister Stefan Wallin

Appell för bevarandet av Centret för utställningsutbyte Frame, dess namn och centrala aktivitetsområden, samt för förnyandet av dess styrelse.

Vi undertecknade konstnärer, andra inom konsten fungerande yrkesutövare samt övriga befrämjare av konsten, vädjar härmed till Er, bästa minister Wallin, om undervisningsministeriets fortsatta ekonomiska understöd av Centret för utställningsutbyte Frame. Frame i sig självt är ett "varumärke" som det lönar sig att bibehålla, för att citera fotokonstnär Elina Brotherus som så träffande sammanfattade vårt intresseområdets perspektiv i Helsingin Sanomat, den 9.4.2010. Vi ger vårt fulla stöd till denna vädjan om att Frames namn och verksamhet bevaras.

Vi anser att den totala nedläggningen av Frames organisation, p.g.a. dess inbördes sociala problem, skulle vara ytterst beklagligt och en enorm förlust. Nedläggningen skulle innebära att alla kontakter som skapats genom nästan två decenniums arbete gick förlorade! Som verksamma konstnärer och understödare av konst har vi en ytterst pragmatisk inblick i omfattningen av de resurser som krävs för att internationellt lansera en alldeles ny organisation. Det skulle innebära otaliga års arbete.

Frame har på olika håll i världen blivit känd som den finländska konstens huvudsakliga exportorganisation, vars verksamhet är flexibel, mångsidig, sakkunnig samt pålitlig. De flesta av oss har fått mycket positiv respons vad gäller Frames aktivitet. Bakom Frames goda anseende ligger ett uthålligt och väl utvecklat verksamhetsmönster, som under inga omständigheter får avvecklas. Frames webbsidor, stipendiesystem, internationella residensprogram för kuratorer och andra aktörer, konstnärernas portfoliearkiv, samt Framework-skriften vittnar om en synnerligen mångsidig verksamhet. Organisationen Frame är bra redan som den är nu, och fortsatt positiv utveckling var att vänta.

Det finns skäl att förnya Frames styrelse, samt utveckla sätt att förbättra och därigenom trygga arbetsstämningen och effektiviteten i fortsättningen. Vi föreslår tidsbestämda arbetsavtal och anställandet av en helt ny personal. Verksamheten bör återuppbyggas på befintlig bas, men från rent bord! I egenskap av privat organisation har Frame förmåga att reagera snabbt och effektivt på diverse utmaningar. Detta är en stor fördel inom konstvärldens internationella nätverk, där man ofta blir tvungen att fungera smidigt under föränderliga omständigheter. Ett svagt styre och inre ledarskapskonflikter får inte leda till att hela Frames verksamhet avslutas. Av ett sådant handlande lider framförallt konstnärerna men dess negativa följder påverkar även kulturexportens befintliga nätverk i sin helhet.

Utomlands är Frame den enda institutionen som sytematiskt sammanfattar aktuell information och kunskap om finländsk visuell konst och dess export, under ett och samma tak. Utan Frame försvinner möjligheterna till ett lika välfungerande nätverk mellan finska institutioner utomlands, samt möjligheten att lätt skapa kontakter mellan lokala utländska organ och den finländska konstscenen. Som exempel förlorar då Finlands kulturinstitut en pålitlig finsk samarbetspartner och oersättlig sakkunskap. Institutioner liksom dessa, som representerar hela fältet för Finländsk samtidskonst, är högst beroende av den expertis som Frame har att erbjuda.

Vi undertecknade har för vår del varit med om att bygga upp och stödja exporten av finsk samtidskonst samt de internationella nätverken, genom att uppföra konstverk och delta i många hundra utställningar och projekt . Finländsk konst har, speciellt inom de senaste åren, upplevt ett uppsving och vunnit stor uppmärksamhet på den internationella arenan. Det är Frames förtjänst att allt detta överhuvudtaget varit möjligt. För att uppnå detta har det behövts en organisation vars funktion är centraliserad och verksamhet fokuserad, och som direkt understött konstnärer och andra medverkare inom området genom stipendier och övrigt stöd. För finländska konstnärer och de internationella samarbetsorganisationerna är Frame oskattbart värdefull, och följaktligen bör dess namn och centrala målsättningar bevaras.

Namnlista på undertecknade konstnärerna, intresseområdets sakkunniga och övriga understödjare

(Minna Långström)