Järvenpään sosiaalisairaalan puolesta; Reumasairaalan kohtalo ei saa toistua

Anita Laine
Heinola

/ #1 Pelastetaan sosiaali- ja terveydenhuollon osaamiskeskukset!

09.05.2010 15:50

Sosiaali- ja terveyspolitiikassa ei olla tiedostettu sitä tosiasiaa, että ns. kolmassektorilla on oma yleishyödyllinen yhteiskunnallinen tehtävänsä sosiaali- ja terveyshuollon toimintakentässä.

A-klinikka säätiön ylläpitämä Järvenpään sosiaalisairaala on maamme ainoa päihdeongelmiin erikoistunut hoitopaikka. Sairaala on myös kansainvälisesti arvostettu tutkimuksen osaamiskeskus. Sairaalassa on hoidettu päihdeongelmaisia potilaita jo puolen vuosisadan ajan. Hoitoon on voinut hakeutua alkoholi-, lääke-, huume- ja monipäihderiippuvaiset sekä heidän läheisensä.

Perustellulla syyllä Järvenpään sosiaalisairaalaa voidaan kutsua Suomessa päihdeongelmallisten parhaaksi hoitopaikaksi. Nyt on kysymys sairaalan tulevaisuudesta! Jakaako Järvenpään sosiaalisairaalan osaamiskeskus Reumasairaalaan kohtalon? On suorastaan kansallinen häpeä, jos yleishyödylliseksi tunnustettu Järvenpään sosiaalisairaalan osaamiskeskus ajautuu konkurssiin ja sen vuosikymmenten aikana saavutetun tieto-taidon katoamaan.

Päihdesairauksien hoidon luonne tulee ymmärtää hoidon vaativuuden laaja-alaisuudessa. Päihdeongelmaisia kuntoutetaan ns. moniammatillissa hoitotiimeissä, koska onnistuakseen hoitotyö vaatii monenlaista erityisosaamista.Pitkäaikainen ja suunnitelmallinen kuntoutus vaati erikoistuneen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kuntoutuksen,unohtamatta ammatinvalinnan ohjausta ja uudelleen koulutuksen, sekä arkielämässä selviytymisen ohjaukseen. Moniammatillisten hoitotiimien hajottua, niitä ei voida koota hetkessä uudelleen, koska uusia erityisosaajia ei valmistu suoraan koulutuksesta. Erikoistunut päihdesairauksien hoitoon perehtyminen vaatii kokeneiltakin sairaanhoitajilta ja muilta hoitotiimeissä työskenteleviltä vuosia, koska pitkälle erikoistuessaan ammattitaitoa kehittyy vuorovaikutuksessa potilaiden ja hoitohenkilökunnan kanssa.

Oman perustellun näkökulmansa ns. yleishyödyllisten erityisalojen osaamiskeskusten säilymiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa muodostaa myös se kansainvälisestikin tunnustettu korkealaatuinen tutkimustyö päihdesairauksista, joka on tuottanut tietoa päihdesairauksien erityisluonteesta, kehittänyt lääkehoitoja ja hoitotiedettä.

Pelkään pahoin, että nyt ollaan tienpäässä konkurssiaallolle, jossa menetetään ns. kolmannen sektorin liiketaloudellista voittoa tuottamattomat yleishyödylliset sosiaali- ja terveyspalvelut. Miten käy ensi- ja turva kodeille, mielenterveyspalveluille, lastensuojelun työlle, vajaakuntoisten työkeskuksille, jne…. jotka ovat saaneet tukea KELA:n ja RAY:n rahoituksesta? Se tuki on ollut suuri apu kunnille, koska kaikkea ei ole tarvinnut kustantaa suoraan kunnallisverotuksen kautta.