Gumeruksen yläkoulua ei saa lopettaa!

yhdeksäs luokkalainen

/ #15 Oppilaan näkökulmasta

05.10.2011 22:09

Näin yhdeksäs luokkalaisena voin sanoa, että siikajoenkylän yläkoulun lakkauttaminen ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, sillä kun käydään viimeistä luokkaa ja opiskeluun pitäisi panostaa, niin ympäristön ja lukujärjestyksen muuttuminen ja uuteen koulujärjestelmään totuttelu riistää paljon aikaa ja huomiota opiskelulta.
Lainaten Keijo Mustosta: "Täytyy katsoa kumpi on tärkeämpi, autohalli vai koulut." Varmaan vie kauan harkita onko autohalli tärkeämpi kuin monen oppilaan tulevaisuus ja opiskelunlaatu.
Ja miten kunta säästää, jos se joutuu kustantamaan kaikki Siikajoenkylältä tulevat n.20km pituiset kyyditykset? Ja ottaen huomioon oppilaiden hyvinvoinnin, tällainen edestakaisin kulkeminen ja pitkät puolentunnin matkat uuvuttavat oppilaita varmasti eikä vapaa-aikaa koulun ja kotimatkojen ohella jää jäljelle juuri ollenkaan. Tällöin opiskelun laatu heikkenee varmasti.
Ja jos otamme huomioon nykyiset kuudes luokkalaiset, niin minkälainen harppaus se heille on jos he joutuvat tutusta ja turvallisesta koulurakennuksesta lähtemään puolentunnin matkan päähän, sillä paras vaihtoehtohan olisi, että tuleva yläkoululainen saisi opiskella tutussa ympäristössä. Tämä vähentäisi uuden yläkoululaisen paineita huomattavasti.
Ja loppuun sanon oman henkilökohtaisen mielipiteeni ja johtopäätökseni; jos Siikajoenkylän yläkoulu lakkautetaan, en ole tulossa Ruukkiin.
Miettikää siis kahdesti ennekuin teette hätiköityjä johtopäätöksiä.