Adressi Vantaan erityisluokkakeskittymien purkamista vastaan

Vanhemmat tukemaan koulun työtä

/ #18 Tosiasiaa

08.10.2011 23:54

Parhaat tukiresurssit opintiellä tulisi löytyä kotoa - tehdään läksyjä yhdessä ja jos huomataan ongelmia, ollaan yhteydessä kouluun. Nykyään vanhemmat haluavat valitettavasti laistaa usein omasta vastuustaan kasvatuksessa ja siirtää sitä kouluille.
Tässä ei kyse ole rahasta vaan erityisopetuksen uudistuksesta, joka on lakiin kirjoitettu. Jos lasta kiusataan koulussa, on koulun aikuisten tehtävä puuttua asiaan ja ratkaista ongelma yhdessä lasten ja huoltajien kanssa. On tiettyjä oppilaita, joiden opetus tullaan jatkossakin järjestämään erityiskoulussa, koska osaaminen ei tavallisessa koulussa riitä. Pienryhmäopetusta ei myöskään olla lopettamassa - kaikista huhupuheista huolimatta. Lukekaa luonnos kunnolla! Koulua käydään koulussa ja vanhempien olisi syytä alkaa arvostamaan opettajien ammattitaitoa ja antaa heidän tehdä työnsä häiritsemättä jatkuvasti heitä omilla vaatimuksillaan. Turvallinen kouluyhteisö mahdollistetaan vain opettajien, vanhempien ja lasten hyvällä yhteistyöllä. Kuulin juuri ystävältäni, joka toimii opettajan, kuinka vanhemmat puuttuvat nykyään jo luokan istumajärjestyksiin. En yhtään ihmettele, etteivät resurssit ja voimat tunnu riittävän, kun aika menee kaikkeen muuhun kuin mihin pitäisi - opetuksen ja kasvatuksen sijaan. Lopetetaan siis jatkuva valitus, mollaaminen ja vaatiminen ja keskitytään olennaiseen - lasten tukemiseen ja kasvattamiseen.