Kuvataiteen ammattikorkeakoulutus säilytettävä Lahdessa

Kriittinen

/ #4 Taidealoilta työllistyminen

10.10.2011 17:44

Olen itse opiskellut taidealoja, sekä käytännön tekemistä että filosofian maisteriksi, joten olen nähnyt kuinka vaikea taiteella on elättää itseään. Varasuunnitelmista keskustelu on ihan yleistä taideopiskelijoiden keskuudessa tai puhe siitä, mitä perusduunia aikoo tehdä, jotta voisi rahoittaa taiteen tekemisen. Koulutuksen ei pitäisi valmistaa opiskelijoita esimerkiksi kaupan kassalle työhön johon he eivät ole pääasiallisesti kouluttautuneet. Toisaalta taide on kulttuurille suuri voimavara, joten ei tuokaan yhtälö täysin perusteeton ole. Sanottakoon vielä, että monet myös työllistyvät taidealoilla, onhan taidealoja niin monia erilaisia, mutta kuvataidealat saattavat olla niitä yksi vaikeimmin työllistäviä.
Kysehän tässä on loppujen lopuksi siitä kuinka hyvin Lahden ammattikorkeakoulun kuvataidelinjan opiskelijat työllistyvät suhteessa siihen, kuinka paljon yhden opiskelijan kouluttaminen valtiolle maksaa. Koulutus on kallista ja Suomessa syydetään moniin koulutuksiin uskomattomia summia rahaa, vaikka työllistyminen on melkein olematonta, kuten esimerkiksi media-assistenttien tapauksessa. Ristiriitana näen kyllä sen, että laadukas kuvataidekoulutus on kulttuurille paljon tärkeämpää kuin esimerkiksi media-assistenttien koulutus.
Jos koulutus ei tuota pitkälläkään aikavälillä tarpeeksi takaisin valtiolle, en koe koulutusta järkevänä, oli koulutus sitten kuinka arvostettua tahansa. Tällöin koulutus tulisi maksaa itse. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain oikeata Puolueetonta ja Laadullista tutkimusta kuvataidelinjan työllistymisestä, sillä esimerkiksi tuo adressin esittelyteksti, jossa puhutaan "asiantuntijatehtävistä" ei oikein vakuuta. Samalla termillä houkutellaan tradenomeja opiskelemaan ja maalaillaan ruusuisia tulevaisuudenkuvia. Omaan kokemuksiini ja tietoihini perustuen, en valitetttavasti voi tällä hetkellä allekirjoittaa adressia, vaikka tunnustan linjan kulttuurisen merkityksen.