Kuvataiteen ammattikorkeakoulutus säilytettävä Lahdessa

kuvataiteilija, amk

/ #14

12.10.2011 21:27

Jos ministeriö on lakkauttamassa kuvataiteen opetusta Lahdessa, vaikuttaa se myös Lahden imagoon kulttuurikaupunkina. Haluaisinkin siis kuulla ammattikorkeakoulun johtoportaan ja Salpauksen hallituksen mielipiteen asiasta. Ihamäki ainakin jätti kommentoimatta lakkauttamisia Etelä-Suomen sanomien haastattelussa.

Mitä kuvataitelijoiden työllistymiseen tulee, niin kaikki eivät välttämättä päädy kokopäiväisiksi kuvataiteilijoiksi. Moni ansaitsee leipänsä esimerkiksi opettamalla, osa mainonnan ja valokuvauksen parissa tai työskentelemällä yhdistyksissä. Neljän vuoden korkeatasoinen koulutus voi johtaa siis myös muille kuvataidetta sivuaville aloille, sillä koulutus on tarpeeksi monipuolinen ja motivoiva.

Kaikki tuntemani menestyvät kuvataiteilijat tekevät myös "muita" töitä. Kuvataiteilija siis elättää joka tapauksessa itsensä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tehden niitä muita töitä, jotta voisi tehdä taidetta. Yksikään vuosikurssikavereistani ei ole jäänyt kotiin makaamaan koulusta valmistuttuaan. Kyse on aktiivisista ihmisistä, jotka ovat läpäisseet tiukan seulan jo kouluun hakiessaan.

Toivon, ettei Lamk antaudu ministeriön päätökseen taistelutta. Ainakin opiskelijat, kuvataiteen ammattilaiset ja taiteen ystävät ovat jo ilmasseet huolensa.