Tasa-arvoa päivähoitomaksuihin Oulu

Liisa Lohilahti, Taikatahti oy

/ #9 TARKENNUSTA JA SUMMIA

25.03.2016 10:23

Kaupungin SIKUn johto ehdottaa palvelusetelin alentamista 775 eurosta 706 euroon. Kaupungin omia uusia 1.8.2016 alkaen voimaan astuvia vanhempien maksettavia hoitomaksuja ei ole vielä määritelty (määritellään toukokuussa 2016), mutta jos ne olisivat maksimissaan 354 euroa, suurimman osan perheistä maksimi palvelusetelisumma olisi 30.3.2016 päätöksellä 352 euroa (tällä hetkellä summa on 492 euroa). Käytännössä siis hoitomaksuosuus yksityisellä sektorilla nousisi vähintään sen 140 euroa, ilman että yrittäjä edes korottaa omia hoitomaksusummia (706 - 352 = 140). Tässä laskukaavassa kaupunki ottaa itselleen valtakunnallisen korotuksen hyödyn. Tämän vuoksi SIKUlla on kova kiire saada asia päätökseen ennen kunnallisten hoitomaksujen korotusilmoitusta!

Yksityiset yrittäjät eivät ole sopineet kyseisiä SIKUn lautakunnan sivuilla olevan esityslistan mukaisia summia yhdessä SIKUn johtajien kanssa, vaan tämä oli kaupungin ehdotus ja yksityisillä oli oma ehdotuksensa, joka on täysin sivuutettu. Lisäksi esiopetussummaa on alennettu ja poikkeuksellisesti esioppilaiden osa-aikahoito palvelusetelin osalta on alempi kuin muilla yli 3-vuotiailla, joka ei ole myöskään tasa-arvon mukaista.

SIKUn lautakunnan 30.3.2016 esityslistassa on annettu virheellisesti sekä tarkoituksenmukaisesti ymmärtää, että summat ja muutokset ovat yhteisiä sopimuksia.

Kuntaliiton mukaisesti yksityisen palvelutuottajan hoitomaksusta saama summa tulisi olla vähintää 1000 euroa/lapsi/kk, jotta tulo-/kulurakenne kohtaisivat. Tällä hetkellä Oulun kaupungin yksityisissä päiväkodeissa hoitomaksut ovat n. 775€ - 836 € hoitopaikasta riippuen. Alle 3 -vuotiaiden hoitomaksun tulisi olla kaksinkertainen, koska varhaiskasvatushenkilöstöä tarvitaan 4 lasta kohden 1 aikuinen, kun puolestaan yli 3-vuotiaiden ryhmissä 1 aikuinen vastaa 7 lapsesta (syksyllä 8 lapsesta). Tästä huolimatta alle 3-vuotiaiden hoitomaksut ovat yrittäjillä maksimissaan 1177 €/lapsi/kk. Yrittäjiä ei täten voitane pitää ahneina, vaan hyvinkin asiakasmyönteisinä ja ymmärtäväisinä suhteessa hoitomaksujen suunnitteluun. Hoitomaksut eroavat yksityisissä päiväkodeissa lähinnä sen mukaisesti mitä tarjontaa yrityksessä on perinteisen varhaiskasvatuksen lisäksi.

Yksityinen päivähoitotoiminta on säästänyt kunnan veromaksajien varoja kuluneen 5 vuoden aikana palvelusetelin ansiosta useita kymmeniä miljoonia euroja. Päiväkotiyrittäjät ovat investoineet kiinteistöihin saadakseen hoitolapsilleen laadukkaat toiminnan edellytykset. Kaupunki on houkutellut yrittäjiä uusiin investointeihin hyvässä hengessä ja nyt sitten yrittjiltä on tarkoitus viedä toiminnan edellytykset pois alentamalla palveluseteliä siten, että pienemmillä päiväkotiyrityksillä toiminnan jatkumo on vaakalaudalla. Mikäli yksityisiä yrityksiä kaatuu (pelkästään keskustan alueella tälläisissa pienissä päiväkodeissa on yli 100 lasta), kaupungilla on rakennettava uusia päiväkoteja/suurennettava lapsiryhmiä järjestääkseen lasten päivähoidon lain vaatimusten mukaisesti. Käytännössä tämä edellyttää valtavia investointeja ja entistä suurempia verokulja kuntalaisille.

Suuri pelkoni on, että SIKUn harkitsematon päätös johtaa myös siihen, että kuntalaisten päivähoitopalvelujen valintaa johtaa tuloajattelu. Tätä päiväkotiyrittäjinä emme missään nimessä halua!