Tasa-arvoa päivähoitomaksuihin Oulu

/ #17 Re: Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA

25.03.2016 21:11

#16: Tarkemmin, kiitos - Re: TARKENNUSTA JA SUMMIA

Aivan totta olin ajatuksissani laittanut erotukseksi 140€ kun siinä olisi pitänyt lukea 354€. Selvennän vielä alla eri esimerkein laskentakaavaa. Laskelmissa on arvioitu lapsen käyttävän 5pvä/vko -hoitoa ja lapsi olisi iältään yli 3-v. Ymmärrän, että laskelmien lukeminen voi olla hieman vaikeaa tämän termistön kanssa, mutta varmasti kunkin päiväkodin johtaja tarkentaa omalta osaltaan mielellään laskelmia vanhemmille.

706€ (= suunniteltu palveluseteli) -354 € (on valtakunnallinen maksimi kunnallinen hoitomaksuehdotus vanhempien omavastuuosuudesta 1.8.2016 alkaen, päätös tehdään Oulussa toukokuussa)= 352€ (=minimi palvelusetelin määrä) nämä summat määrittelevät palvelusetelin lopullista määrää, joka maksetaan vanhemmille minimissään. Tulojen mukaisesti palveluseteli voi olla tuolloin maksimissaan vanhemmille 706€.  Näitä summia voi pyöritellä laskiessanne nykyistä hoitopaikan hintaa esim. Jos hoitopaikan hinta on 775€ jää vanhemmille maksettavaksi 775€ - 352€= 423€/kk jos vanhemmat saavat täyden palvelusetelin laskelma olisi tällöin seuraavanlainen 775€- 706€=69€/kk jos hoitopaikan hinta on 836€-352€=484€/kk tai täydellä palsella 836€-706€= 130€/kk. Voihan olla että kaupunkimme ei korota vanhempien omavastuuta ja korotusmaksut olisivat tuolloin pienemmät vanhemmille. Jokatapauksessa korotus olisi vähintään tuon 69€/kk.

SIKUn johto on saanut hyvin monipuoliset laskelmat. Adressin laskelma kertoo yksinkertaisen kaavan siitä, mitä vaikutuksia näillä päätöksillä olisi perheiden talouteen sikäli mikäli päätös tehdään esityksen mukaisesti ja että korkein maksuluokka nousee maksimissaan valtakunnallisten suunnitelmien mukaisesti. Toivottavasti näin ei tule kuitenkaan käymään, vaan päättäjät osaavat laskea matemaattiset laskelmat ja niiden seuraukset.