Kulttuurin opetus säilytettävä Keski-Pohjanmaan AMK:ssa

Alfa

/ #13 Yksi ongelma - 7 adressia?

14.10.2011 19:05

Ministeriön leikkauslistat kohdistuvat raskaimmin pohjois- ja itä-Suomeen. Kehä-kolmosen sisäpuolella ei leikkauksia juurikaan tehdä. Niinpä maakuntien ammttikorkeakoulut ja niiden tukijoukot pitäisi saada yhteistoimiin ministeriön Helsinki-keskeisyyttä vastaan. Ammattikorkeakoulujen kulttuurialojen kehittämispäivien (12-13.10) lehdistötiedote kertookin, että kulttuurialojen koulutuspaikkojen leikkaukset (40%) olisi kohtuullistettava muiden koulutusalojen (5%) suhteen.

Hallituksen talousarvioesityksessä 2012 todetaan: ”Taide ja kulttuuri edistävät väestön hyvinvointia ja elämänlaatua sekä vahvistavat kulttuurista pääomaa. Vahvistamalla kulttuurin perustaa, luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia ja kulttuurin taloutta edistetään sivistystä, luovuutta, osaamista ja innovatiivisuutta, alueiden elinvoimaisuutta sekä työllisyyden ja kansantalouden kehitystä.”
Tässä suhteessa leikkausesitykset ovat räikeässä ristiriidassa tavoitteiden suhteen.

Leikkaukset ovat herättäneet vastarintaa joka puolella maata. Tämän adressisivuston etusivulta löytyykin tällä hetkellä 7 adressia, jotka kaikki keräävät nopeasti allekirjoituksia. Olisiko ollut aiheellista luoda yksi yhteinen adressi jossa maakuntien yhteinen huoli tulisi korostetummin esiin? Nyt allekirjoitukset hajautuvat näihin useisiin rinnakkaisiin adresseihin. Käykäähän siis allekirjoittamassa ne kaikki.