Vastustamme Turun kolmen lastenkodin lakkauttamista

Vieras

/ #69 Kolmen lastenkodin lakkauttaminen

14.06.2010 10:23

Entisenä lakkautettavien lastenkodin sosiaalityöntekijänä olen ollut tekemässä lasten ja heidän perheittensä kanssa työtä tiiviisti yli 30 vuoden ajan ja vastannut säännöllistä perhetyötä tekemällä  lasten hyvinvoinnista. Toki kaikkia perheitä ei ole mahdollista auttaa, mutta lastenkodin henkilökunnan valtava innostus tavata säännöllisesti lasten vanhempia, toi tuloksia perheitten hyvinvointiin. En väheksy myöskään perhehoitoa, mutta näistä lapsista suurin osa oli sellaisessa kriisissä, samoin heidän perheensä, että siinä auttoi ainoastaan moniammatillinen osaaminen ja tiheä biologisten perheitten tapaaminen. Ei riitä, että ollaan yhteydessä vain pari kertaa vuodessa, kuten perhehoidon sosiaalityöntekijöillä on ollut tapana. Lisäksi ehdottoman tärkeää on se, että biologiset perheet tapaavat lapsiaan säännöllisesti. Sijaisperheellä ei ole koskaan samanlaisia valmiuksia kohdata vaikeata vanhempaa omassa kodissaan. Laitos on siinä turvallinen paikka ja olen edelleen sitä mieltä, vaikka lastenkotihoito tulee kalliimaksi, niin pitemmällä ajanjaksolla lastenkodin alasajot eivät tuo säästöä, päinvastoin, me saamme yhteiskuntaamme lisää syrjäääntyneitä lapsia ja kulut nousevat sitä kautta varmasti. Kannattaa päättäjienkin joskus kuunnella herkällä korvalla ruohojuuritason työntekijöitä eikä vain tässä tilanteessa tehdä huonoja päätöksiä. Nämä kokoomuksen ajamat arvot eivät kuulu lastensuojelun imagoon, koska lastensuojeluun eivät kuulu kovat arvot, vaan inhimillinen ajattelu, vaikka se tilapäisesti tulee jonkin verran maksamaankin. Päätös on ehdottomasti mielestäni pantava jäihin ja tuettava kunnallisia palveluja eikä annettava kaikkea markkinavoimille. Lapset eikä henkiökunta ole kauppatavaraa. Toivon Luostarinkadun. Tammirinteen ja Vakka-Suomentien lastenkodin henkilökunnalle  jaksamista ja taistelua lasten ja heidän perheidensaä puolesta.