Kuvataiteen ammattikorkeakoulutus säilytettävä Lahdessa

entinen mies

/ #23 Pelin politiikkaa

18.10.2011 12:47

Lahden taideinstituutin ja muiden amk-tason kuvataidelinjojen lakkauttaminen ei ole pelkästään ministeriöstä kiinni, vaan ratkaisevassa osassa ovat amk:t itse. Millainen on niiden halu pitää kiinni taiteellisista yksiköistään? Lähes kaikkien amk:ien johto edustaa aivan muita aloja, usein kaupallisia ja insinöörivetoisia. Heidän prioriteettinsa ratkaisevat. Pitää muistaa, että vähennykset aloituspaikoissa eivät koske vain kuvataidetta. Taustalla on myös isompia kuvioita, mm. paineet yhdistää eri kouluja entistä suuremmiksi yksiköiksi. Tämä tulee ikävä kyllä johtamaan pelaamiseen, jossa amk:t "uhraavat" itselleen vähemmän tärkeitä aloja, jotta voivat säilyttää mielestään tärkeämpiä. Ensi vuoden alkupuolella nähdään siis pitkälti kaupantekoa muistuttava tilanne, jossa ministeriö ja amk:t tinkaavat vuorotellen siitä, mitä ollaan valmiita antamaan jotta tämä ja tämä jää. Valitettavasti arvot amkeissa (ei vain LAMKssa) ovat sellaisia, että kuvataiteesta luopuminen kirpaisee vähiten. Nähdäkseni yksikään amk:n rehtori ei ole älähtänyt suoraan kuvataiteen (tai kulttuurialan) supistuksista, yleisistä leikkauksista kyllä. Kylmältä näyttää.