Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää!

Altti Salomäki

/ #12 to: mielipide@hameensanomat.fi

23.10.2011 20:07

Hämeenlinnan kuntalisäfiasko

Hämeen Sanomat uutisoi 22.10. Hämeenlinnan kaupungin aikovan lopettaa kotihoidon tuen kuntalisän maksamisen.

Viimeksi asiaa käsiteltiin lasten ja nuorten lautakunnassa viisi kuukautta sitten. Tällöin esitys kaatui lapsiperheiden vastustukseen ja kansalaisaktivismiin. Kaupunginhallituksen jäsenet antoivat haastatteluissa ymmärtää tuen jatkamisen perustuneen pitkän tähtäimen etuun ja kaupungin strategiaan.

Kaupungin pitkän tähtäimen kesto on siis todistetusti peräti kuukausia. Julkisuuteen annetut lausunnot pitkäjänteisyydestä voidaan kuitata esitysten vastustajien perusteluista lainattuna sanahelinänä.

Jälkikäteen on helppo huomata, että lautakuntaa ajoi ensisijaisesti miellyttämisen halu vastarinnan edessä. Kokonaisvaltaista näkemystä asiaan ei valitettavasti näytä edelleenkään syntyneen.

Kun kysymys on lastenhoidon ja työnteon järjestämisestä, päätös kotiin jäämisestä vaatii takeita siitä, ettei olosuhteita muuteta aina parin kuukauden välein. Esityksen suorasanainen viesti on, ettei tehtyjen päätösten jatkuvuuteen voi tässä kaupungissa luottaa kukaan.

Kaupungin virkamiesostaja tuijottaa sinnikkäästi pelkkää absoluuttista menokehitystä välittämättä pitkän ajanjakson kustannuksista. Vuosibudjetilla kulkevan byrokraatin päähän ei pidempää aikaa saa näemmä mahtumaan, kun keskustelussa on palattu taas samaan alkupisteeseen ja rautalankaan.

Kustannuksia tulee verrata kustannuksiin, jotka aiheutuvat kotona hoidettujen lasten siirtymisestä kunnalliseen päivähoitoon, eikä toisin päin. Kerran päivähoitoon laitettuja lapsia ei kukaan sieltä ota pois. Päätös olisi jotenkin perusteltu, mikäli päivähoitopaikat olisivat alikäytössä, tai kaupungilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus osoittaa näille lapsille hoitopaikat.

Kuntalisän kustannusten kasvun todellinen syy on ollut tuen maksatuksen siirtyminen kaupungilta Kelalle, minkä jälkeen tukeen oikeutetut ovat osanneet sitä hakea. Mitä tämä kertoo kaupungin palveluiden tuottamisen tasosta ja tasapuolisuudesta?

Oikeita kustannussäästöjä on helppo hakea samasta osoitteesta. Ei tarvitse kuin katsoa kaupungin organisaatiokaaviota.

Yksityisellä sektorilla, esimerkiksi pörssiyhtiöissä, menoiltaan ja henkilöstöltään kaupungin varhaiskasvatustoimen kokoista yksikköä johtaa tyypillisesti yksi välijohtotason henkilö, siis päällikkö. Hänen alaisuudessaan on neljästä kuuteen esimiestason toimihenkilöä. Heillä kaikilla on kustannusvastuu, eli ovi käy jos menot eivät pysy kurissa.

Kaupungin varhaiskasvatusyksikössä pelkästään johtajia on yhteensä kaksikymmentä.

Seurauksena ollaan julkishallinnon tutussa umpikujassa, jossa itse hyvinvointituotteesta on pakko tinkiä, koska rakenteista ei kyetä.

Altti Salomäki
Hämeenlinna