Yli 25- vuotiaiden metyylifenidaatti-lääkkeen kelakorvattavuus

möömöö

/ #9 Concerta

28.10.2011 00:20

Olen 24-vuotias, noin puoli vuotta sitten ADD-diagnosin saanut nainen. Pelkään miten käy, jos ei ole enää mahdollista saada kelakorvausta näin kalliista lääkkeestä. Olen ulkopuolisen tarkkailijan silmin katsottuna pärjännyt elämässäni melko normaalisti, mutta itse tunsin olevani kuilun partaalla ennen lääkityksen aloittamista. Olin niin loppu esittämään normaalia, stressitaso oli huikea, kun helpot, jokapäiväiset asiatkaan eivät sujuneet ongelmitta. Koska läheltäpiti-tilanteita oli jo ollut, pelkäsin, että vahingossa kävelen auton alle tai ajan pyörällä jonkun päälle. Luojan kiitos en uskaltanut hankkia ajokorttia 18-vuotiaana! :) Jouduin lopettamaan työt ammatissa, johon olin saanut koulutuksen. Ahdistus siitä, että huolimattomuuttani vahingoitan toista henkilöä tai itseäni kävi liian suureksi. Elämä oli pelkkää stressiä, pelkoa ja kaaosta ennen lääkkeen aloitusta. Tuohon "vanhaan elämään" en palaisi enää mistään hinnasta. Lääke on auttanut keskittymään kotona, uudessa koulussa ja töissä, ja mikä tärkeintä - sosiaalisissa tilanteissa. Tuntuu että voin olla jollain tapaa hyödyllinen yhteiskunnalle. Mutta jollen saa rahoja kokoon kallista lääkettä varten...miten käy? Luultavasti masennun ja ahdistun ja kela saa korvata masennuslääkkeeni. Hiphei! :D