Yli 25- vuotiaiden metyylifenidaatti-lääkkeen kelakorvattavuus

Ahmaherra

#1 On elämää ilman lääkitystäkin

26.08.2011 13:05

Omakohtaisen kokemuspohjaisen tiedon perusteella uskallan suositella myös lääkkeettömiä vaihtoehtoja ADHD:n(kin) hoidossa. Tulokset saattavat olla yllättävänkin hyviä ja pysyvämpiä kuin lääkehoidossa. Suomessa lääkäreillä tuntuu vain olevan kova usko kemiallisiin ratkaisuihin, vaikka muitakin on tarjolla

"YK: Lapset syövät liikaa ADHD-lääkkeitä Suomessa
STT

Suomessa käytetään entistä enemmän lääkkeitä tarkkaavaisuushäiriön hoitoon. YK:n lastenoikeuksien komitean mielestä lääkkeitä käytetään ADHD:n hoitoon jo liikaa.

Lapsia hoitavien lääkärien mukaan lääkityksen määrääminen on Suomessa tiukassa kontrollissa eikä lääkkeitä syödä turhaan. Lääkkeitä tulisi määrätä jopa useammalle lapselle kuin nyt tehdään.

– ADHD-lääkkeitä käytetään aivan liian vähän, sanoo nuorisopsykiatrian ja lastenneurologian erikoislääkäri Pertti Rintahaka.

Lääkärien mukaan myös kuntoutusta ja terapiaa on saatavilla liian vähän. Jos lääkkeetöntä hoitoa olisi riittävästi tarjolla, lääkkeiden tarve saattaisi hiukan vähentyä.

ADHD on tarkkaavaisuushäiriö, jonka hoitamiseen käytetään muun muassa lääkkeitä, terapiaa ja kuntoutusta."

Concerta ei ole vaaraton tuote. Meillä se laukaisi fyysisesti perusterveessä lapsessa epilepsian. Lastenpsykiatri piti rajuista, tajuttomuuteen johtaneista epilepsia kouristuskohtauksista huolimatta härkäpäisesti kiinni Concerta-lääkityksen jatkamisesta. Osoitti vielä ammattitaidottomuutensa kiistämällä syy-yhteyden Concerta ja kohtausten välillä. Oli kuulemma konsultoinut lääketehtaan edustajaa, joka kielsi yhteyden! No, tämähän on kuin kysyisi huumekauppiaalta kauppaamansa kaman haittavaikutuksia! Syy-yhteys on kuitenkin kiistaton, kuten neurologi välittömästi totesi. Tiesi lukuisia muitakin tapauksia sekä kertoi, että Concerta stimuloi juuri saman aivolohkon välittäjäaineiden aineenvaihduntaa, jossa lapsemme epilepsiakohtaus syntyy.
Concertan määrännyt puoskari teki suurta ja pysyvää tuhoa lapsemme elämässä. Yksikin tietoon tullut epilepsiakohtaus rajaa suuresti esim. pojan ammatinvalintamahdollisuuksia. Esim. ammattiajokorttia mihinkään kuljetusmuotoon hän ei eläessään tule saamaan, vaikkei kohtauksia enää ikinä saisikaan. Elinikäinen epiöepsia-diagnoosi siis .
Mainittakoon, että koska lääkehoitoa en enää suostunut pojalla jatkamaan, minkäänlaista, pakotti se meidät etsimään muita tukimuotoja. Se on toki vanhemmille haastavampaa kuin vain tumpata lapselle nappeja huuleen, mutta tuloksen ovat huomattavasti palkitsevampia. Tänään meillä menee loistavasti, niin muulla perheellä kuin pojallakin. Lapsi käy koulua edelleen erityisluokalla, mutta luulenopa että siityminen normaaliin perusopetusryhmään on edessä jossain vaiheessa. Kaiken kaikkiaan poika on oppinut rajaamaan käytösmallejaan siinä määrin, että menee täysin "normaalista" lapsesta. Tähän ontietenkin ollut edellytyksenä, että muu perhe ja eritototen vanhemmat ovat omalta osaltaan oppineet rajaamaan omia toimintamallejaan ja vaatimustasoaan lapsen suoritustasoa vastaaviksi.
Jokainen tekee henk kohta ratkaisut oman ja lapsensa lääkehoidon suhteen, yhdessä hoitavan lääkärin kanssa. Monet ovat varmasti saaneet lääkkeistä apua ja ymmärrettävästi haluavat niihin tukeutua. Koska en omaa lääketieteellistä koulutusta, en ota kantaa muiden lääkityksiin. Omakohtaisen kokemuksen voin jakaa. Itselläni ei ole lääkärin tutkimuksiin perustuvaa diagnoosia ADHD:n liittyen, mutta oirekuvastoa lukiessani tunnistan kyllä ne itsessäni. Kuitenkin myös itse kykenen arvokkaaseen ja tasapainoiseen elämään täysin ilman kemiaa. Itse asiassa se kemiattomus on perusedellytys. Olen luopunut kaikenlaisesta keskushermostoa stimuloivasta lääkityksestä ja päihteistä. Vastapainoksi olen ottanut elämääni aktiivisen itseni kehittämisen ihmisenä, vertaistuen ja tarvittaessa erilaisten terapioiden muodossa.
Tässäpä yhden keski-ikäistyvän perheellisen miehen kokemus lääkkeistä ja lääkkeettömyydestä.
Katja Hyrynkangas

#2 Lääkkeettömyydestä ja muustakin

26.08.2011 18:40

Itse olen siis 28-vuotias aikuisiällä diagnosoitu ADD-nainen. Käytin Concertaa 3 vuotta, sittemmin lääkitys on vaihtunut.

Oma kantani tuohon lasten lääkitysasiaan on se, että oireet tulisi huomioida ja pyrkiä tukitoimiin, mutta lääkkeettömyyttä tulisi suosia. Mikäli lapsi kykenee pärjäämään oireidensa kanssa ilman lääkkeitä, niin todella hienoa. Nämä ovat kuitenkin suht "voimakkaita" lääkkeitä. Mutta aina ei pärjää, ja varmasti asiantunteva lääkäri osaa löytää nuorellekin sellaisen lääkkeen ja annoksen, josta on apua ja mahdollisimman vähän haittavaikutuksia. Suomessa se vain usein edellyttää yksityisen neurologin luona käyntiä.

Mutta aiheeseen, eli yli 25-vuotiaiden Concerta-lääkitykseen. Itse sain siis viimeksi Concertaa reseptillä syksyllä 2009, jolloin olin 26-vuotias. Ja sain Kela-korvauksen. Käytin silloin myös Ritalinia, mikä oli hyvinkin toimiva yhdistelmä. (Silloin ei ollut vielä Medikinetiä Suomen markkinoilla. Ritalinin tilanteesta sietäisi tehdä myös adressi, ellei ole jo.)
Minulle Concertasta oli kyllä selkeää apua, senkin jälkeen kun olin täyttänyt 25v. Sillä vain oli omat sivuvaikutuksensa, ja muutenkin totesin toisen stimulantin sopivan paremmin. (Sanovat, että metyylifenidaatti sopii muutenkin parhaiten ylivilkkaille tarkkaavaisuushäiriöisille.)

Adhd-aikuisia diagnosoidaan koko ajan lisää. Monilla on elämä ollut yhtä kaaosta ja sekasortoa, kunnes se syy vihdoin löytyy. Monille lääkitys on se juttu, mikä tuo lopultakin järjestyksen sekasortoon, auttaa pelastamaan avioliiton, työtilanteen, taloudellisen tilanteen, tekemään remontin loppuun, mitä tahansa. Tällä hetkellä tilanne on se, että monissa kaupungeissa Concerta on se mitä adhd-aikuisille kirjoitetaan lääkkeeksi, koska sitä pidetään parhaana ja turvallisimpana lääkkeenä keskittymishäiriön hoidossa. Valtavan monet adhd-aikuiset pystyvät sen avulla käymään töissä, opiskelemaan, maksamaan laskunsa jne. Mikäli Kela kieltäytyy maksamasta Concertan peruskorvausta aikuisille, se saa maksettavakseen ison määrän työkyvyttömyyseläkkeitä niille, jotka menettävät lääkkeensä eivätkä kykene enää töihin.

Onhan se ymmärrettävää, että valtio haluaa säästää, mutta tämä ei todellakaan ole oikea kohde. Miettikää: muutaman kympin säästö kun ei lääkekorvausta makseta, monen sadan euron menetykset maksettujen työkyvyttömyyseläkkeiden muodossa, ja mahdollisesti monen tuhannen euron verotulojen menetykset, siitä ajasta jonka henkilö lääkkeiden avulla pystyisi käymään töissä. Ei kuulosta kovin järkevältä säästötoimenpiteeltä?

Vieras

#3

26.08.2011 18:48

Ehdin saada korvauksia n. 5 vuoden ajan.
Päivi Tasala

Adressin tekijä

#4

26.08.2011 20:38

Joo, en tässä nyt hae keskustelua tällä asialla puoleen, en toiseen, enkä sen kummemmin ota kantaa. Tää adressi on siihen asti avoin, kun asia ensiviikolla esitetään eteenpäin.

Kuka tahansa voi kansalaisaktivismina pistää asioita eteenpäin parhaalla katsomallaan tavalla.

Ahmaherra

#5 Concertan "vaarattomuus"

28.08.2011 03:05

Jokainen lääke, jolla on väärinkäyttäjäryhmiä ja katukauppa-arvo, on kaikkea muuta kuin vaaraton ja harmiton tuote.
Meillä kun edelliseen kommenttiini viitaten jäi pojan lääkitys kesken ja lääkkeitä syömättä, kelpasivat ne mainiosti ammattivoimailija ystävilleni, jotka buustaavat niillä urheilusuorituksiaan. Jos 150kg voima-urheilija toteaa, että kun nappaa Concertaa ennen kisoja, on ennen suoritusta helvetin rauhallinen olo ja suorituksen aikana "helvetti irti", niin hei lässyn lässyn, ettei ole sivuvaikutuksia 50-100kg tavikselle, puhumattakaan 35kg ja pienemmillekin lapsille!
Erilaisten psyykelääkkeiden määrääminen lapsille ja aikuisillekin on Suomessa täysin holtitonta! Usein lääkityksen kohde ei edes ole syy itsessään, vaan olosuhteet joissa hän elää. Ja nappiä vaan päähän, että voidaan jatkaa itseä tai holhokkia vastaan rikkomista. Ei edes yritetä muuttaa olosuhteita, joissa oireileva henkilö elää, vaan sopeuttaa tämä väkisin, vaikka sitten lääkitsemällä, olosuhteisiin joissa eläminen tuottaa tuskaa.
Ja onhan tässä vielä se mielihyväosuus. Monet lääkkeet tuottavat relaksaatiota ja euforiaa. Ja kun ne on määrännyt tuo "valkotakkinen jumala" lääkintöhallituksen valtuuttamana, niin siinäpä oiva kanava käyttää lääkkeitä laillistettuna ja yhteiskunnallisesti hyväksyttyinä päihteinä.

Vieras

#6 Re: Concertan "vaarattomuus"

28.08.2011 14:00

#5: Ahmaherra - Concertan "vaarattomuus"

Anteksi nyt vaan Almaherra, mutta kuka käskee antaa lääkkeitä eteenpäin, jos ne jäävät käyttämättä? Lääke on yleensä määrätty vain tietylle ihmisellle ja jos niitä jää käyttämättä ne kuuluu viedä apteekkiin.

 

Ahmaherra

#7 Re: Re: Concertan "vaarattomuus"

29.08.2011 03:08

#6: - Re: Concertan "vaarattomuus"

No, vähemmän mä sain vahinkoa aikaan kun lapseni lääkinnyt lastenpsykiatri. Se lääkitsi mun lapsestani epileptikon ja mä jeesasin kaveria tekemään kovemman tuloksen voimanostokisoissa. Eikös täällä juuri kovasti hehkuteta concertan autuaaksi tekevyyttä ja turvallisuutta? Muuttuuko se lääke vaarallisemmaksi, jos maallikko luovuttaa sen laittomasti eteenpäin, kuin että lääkäri jakelee sen reseptillä?

Kenellä teistä Concertan käyttäjistä on mitattu aivojen välittäjäaineet ennen lääkkeen määräämistä? Ei kenelläkään! Ja koska se vaikuttaa juuri niiden välittäjäaineiden aineenvaihduntaan, sen määrääminen on pelkkää hakuammuntaa. Lääkitään potilas ja jännityksellä jäädään odottamaan seurauksia. Jotka meillä olivatkin sitten hyvin ikävät :/ Eikä meidän tapaus ollut ainoa laatuaan, tiesi neurologi kertoa.

Mutta näinhän se on, juridisesti minä olen huumekauppias ja lapseni myrkyttänyt lääkäri edelleen reseptinkirjoitusoikeutettu. Ilman mitään seurauksia vakavasta hoitovirheestään.


Vieras

#8

01.09.2011 14:10

On tarpeellista kiinnittää huomio asiaan, koska monelle ADHD-aikuiselle lääkitys on tarpeen ja se tulisi saada kohtuuhinnalla. KELAn päätöksen myötä jotkin lääkärit eivät sitten enää ole edes lääkitystä vanhemmille henkilöille määränneet, vaikka lääkkeestä on ollutkin potilaalle huomattavaa hyötyä aiemmin. Monilla ei ole varaa lääkkeeseen, kun KELA-korvausta ei enää myönnetä.

Yli viisi vuotta lyhytvaikutteista metylifenidaattivalmistetta ADHD-I:n hoitoon käyttäneenä ja siitä hyötyneenä ihmettelen moista järjetöntä päätöstä. Nyt sinnitellään ja sählätään (esim. vaaratilanteita liikenteessä)ilman lääkitystä. Myös työteho on laskenut ja virheiden määrä jälleen lisääntynyt.
möömöö

#9 Concerta

28.10.2011 00:20

Olen 24-vuotias, noin puoli vuotta sitten ADD-diagnosin saanut nainen. Pelkään miten käy, jos ei ole enää mahdollista saada kelakorvausta näin kalliista lääkkeestä. Olen ulkopuolisen tarkkailijan silmin katsottuna pärjännyt elämässäni melko normaalisti, mutta itse tunsin olevani kuilun partaalla ennen lääkityksen aloittamista. Olin niin loppu esittämään normaalia, stressitaso oli huikea, kun helpot, jokapäiväiset asiatkaan eivät sujuneet ongelmitta. Koska läheltäpiti-tilanteita oli jo ollut, pelkäsin, että vahingossa kävelen auton alle tai ajan pyörällä jonkun päälle. Luojan kiitos en uskaltanut hankkia ajokorttia 18-vuotiaana! :) Jouduin lopettamaan työt ammatissa, johon olin saanut koulutuksen. Ahdistus siitä, että huolimattomuuttani vahingoitan toista henkilöä tai itseäni kävi liian suureksi. Elämä oli pelkkää stressiä, pelkoa ja kaaosta ennen lääkkeen aloitusta. Tuohon "vanhaan elämään" en palaisi enää mistään hinnasta. Lääke on auttanut keskittymään kotona, uudessa koulussa ja töissä, ja mikä tärkeintä - sosiaalisissa tilanteissa. Tuntuu että voin olla jollain tapaa hyödyllinen yhteiskunnalle. Mutta jollen saa rahoja kokoon kallista lääkettä varten...miten käy? Luultavasti masennun ja ahdistun ja kela saa korvata masennuslääkkeeni. Hiphei! :D
Ikärasismia

#10

29.10.2011 22:08

Itseltäni Concerta-lääkitys poisti pahat aivotoiminnan katkokset, joilla olisin ollut vaarallinen itselleni ja muille esim. liikenteessä työmatkoilla.

Mitään sivuvaikutuksia vahvasta lääkityksestä en ole saanut. Sen sijaan lääke nosti minut takaisin työelämään 10 vuoden sairasloman jälkeen. Palkkani ei vain pitkän eläkkeellä olon ja pitkäksi keskittymisongelmien takia venähtäneiden opintojen jälkeen riitä lääkkeisiin - tai riittää niihin, koska ilman niitä minusta tulee työkyvytön, joten lääkkeeni maksan - mutta moni muu asia jää ostamatta, esim. kehnompaa ruokaa syön tätä nykyä, ja välillä joudun lainaamaan lääkkeisiin rahaa ystäviltäni. Esim. uusia vaatteita ei todellakaan ole varaa ostaa.

Ehdin saada Kela-korvausta lääkkeestäni vajaan vuoden ajan.
mam

#11 Re: Re: Re: Concertan "vaarattomuus"

24.10.2014 12:06

#7: Ahmaherra - Re: Re: Concertan "vaarattomuus" 

 Kritisoi täällä että on väärinkäyttäjäryhmä ja se on järkyttävää, mutta ite diilaa. Oikea vuoden isä huh huh. 

Viet siis lapselle määrätyt lääkkeet jolla hän psytyisi elämään parempaa elämää, vain jotta voit diilata lääkkeet eteenpäin. 
Toki sitä diilaamista voi kaikella puolustella ja selitellä, itse en tossa tilanteessa hirveesti julkisesti huutelis.