Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Sarilta:

/ #346 Essayah: Suomen välittäjän rooli edellyttää diplomatiaa puheissa

11.11.2011 20:57

Essayah: Suomen välittäjän rooli edellyttää diplomatiaa puheissa

26.10.2011 - Tiedotteet

Lähi-idän joukkotuhoaseista vapaan vyöhykkeen perustamista koskeva konferenssi on sovittu järjestettäväksi Suomessa vuonna 2012. Europarlamentaarikko Sari Essayah (KD, EPP) muistuttaa, että Suomen rooli toimia konferenssin isäntämaana ja välittäjänä on tärkeä tehtävä ja luottamuksen osoitus kansainväliseltä yhteisöltä. Eteenpäin meneminen tavoitteen mukaisesti olisi merkittävä askel turvallisuuden ja vakauden lisääntymiseksi Lähi-idässä ja koko maailmassa.

Essayah mukaan tehtävän hyvä hoitaminen edellyttää alueen valtioilta luottamusta ja tiivistä yhteyttä välittäjään.
- Siksi pidänkin erikoisena, että ulkoministeri Erkki Tuomioja on uudelleen ryhtynyt retoriikassaan käyttämään räikeää ja nimittelevää ilmaisua "apartheid-valtio" alueen ainoasta demokraattisesta valtiosta, Israelista, puhuessaan.

- Mikäli Suomi haluaa edistää puolueettomana välittäjänä rauhaa ja turvallisuutta Lähi-idässä, olisi Suomen ulkoministeriön johdon hyvä pidättäytyä yhden neuvotteluosapuolen nimittelemisestä. Välittäjän rooli edellyttää diplomatiaa myös puheissa, Essayah toteaa viitaten Tuomiojan puheisiin 25.10. Helsingissä.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…