OMAN USKONNON OPETUS SÄILYTETTÄVÄ NYKYISELLÄÄN

Vieras

/ #65 Kyse on myöa länsimaisesta kulttuuriperinnöstä

19.08.2010 13:17

En ole tarkemmin tutustunut tuntijakotyöryhmän ehdotukseen, mutta länsimaiseen kulttuuriin, etiikkaan ja tiedonkäsitykseen kasvaneena pidän erittäin tärkeänä uskonnonopetuksen säilyttämistä nykyisellään peruskoulun opetussuunnitelmassa. Raamatun ja kristinuskon keskeisimpien teosten tunteminen on olennainen osa sivistystä eikä niitä voi korvata etiikan tai filosofian tunneilla, jotka tietysti ovat myös tärkeitä oppiaineita etenkin varttuneemmille nuorille.

Uskontotieto ei myöskään tunnu kovinkaan kattavalta peruskouluaineelta, ainakaan jos keskustelua kommentoineen ortodoksisen luokanopettajan kokemus on kovin yleinen; sen verran tyrmistyttävältä se kuulostaa. Mahtoiko hänen mainitsemansa kuudesluokkalainen olla saanut olemattomat tietonsa kristillisistä kirkkokunnista uskontotiedon vai historian tunnilta? Omat lapseni (2. ja 8. luokalla espoolaisessa peruskoulussa) eivät tietääkseni vielä alakoulussa opiskele eri kirkkokuntia, mutta me ev.lut. vanhemmat olemme kyllä koettaneet selvittää, mitä uskontoja tämän päivän suomalaiset edustavat ja mitä muita kuin kansankirkkoomme kuuluvia kristillisiä ryhmiä on. Yläkouluun vuosi sitten siirtynyt esikoisemme (joka kohta saa omaan kirkkonsa antamaa opetusta rippikoulussa) on muistaakseni joskus itsekin kysynyt asiasta.

Ortodoksisen luokanopen ehdotus, että ortodoksit - ja miksei muidenkin kirkkokuntien tai uskontojen edustajat, jos heitä vain Suomesta löytyy ja he olisivat kiinnostuneita vaikuttamaan oppimateriaaleihin - saisivat itse kirjoittaa oman näkökulmansa, on minusta erittäin kannatettava. Vaikka koulutetttujen perheiden lapset saavat yleensä kotikasvatuksessa melko laajan sivistyksen, on muistettava, että peruskoululaiset tulevat kovin erilaisista perheistä. Valmistuin itse aikoinaan yliopistosta kielten aineenopettajaksi ("vanhan kunnon" oppikoulun käyneenä) ja ymmärrän, että peruskoulun idea on taata tasa-arvoinen opetus kaikille lapsille taustoista riippumatta. Siksi POPS on niin tärkeä, ja varsinkin kieleen ja kulttuuriin liittyvät oppiaineet, joihin luen myös uskonnon. Juutalais-kristillinen kulttuuri kaikkine kertomuksineen on länsimaisen sivistyksen kehto. Missä muualla kuin uskontotunnilla lapsi oppisi ne kulttuurimme peruskertomukset, jotka heijastuvat maailmankirjallisuudessa ja taiteissa monine muunnelmineen?