OMAN USKONNON OPETUS SÄILYTETTÄVÄ NYKYISELLÄÄN

Haapavesi

/ #69 Uskonnonopetus säilytettävä

23.08.2010 10:09

Seuraavat perustelut puoltavat uskonnonopetuksen säilyttämistä nykyisellään:

1. Nykyään maailmanlaajuisesti uskonnottomuus vähenee jatkuvasti ja uskontojen merkitys korostuu. Ilman oman ja muiden uskonnon ymmärtämistä emme ymmärrä maailmaa jossa elämme. Tästä on seurauksena kriisejä, väkivaltaa ja jopa sotia. Hyviä esimerkkejä siitä että uskontoja ymmärretään huonosti löytyy runsaasti niin politiikasta kuin talouselämästäkin.

2. Uskonnonopetusta ei saa jättää vain uskonnollisten ryhmien harteille, koska silloin uskonnosta annettava tieto ei aina ole kriittistä ja totuudenmukaista. Tästä esimerkkinä vaikkapa Pakistanin tuhannet koraanikoulut, joissa lapsille opetetaan miten uskonto käskee tekemään terroritekoja ja tappamaan kristittyjä. Voi kun heilläkin olisi oman uskonnon opetusta, jossa joku kertoisi mitä islam oikeasti opettaa. Uskonnon opetus on hyvä konsti kotouttaa maahan muiden uskontojen edustajat ja opettaa meitä perussuomalaisia ymmärtämään heitä.

3. Nykynuorilla on jo nykyisilläkin tuntimäärillä suuria vaikeuksia ymmärtää omassa kulttuurissamme viliseviä viittauksia Raamattuun ja kristilliseen traditioon.

4. Tilalle ehdotettu "puolueeton" etiikan opetus on lähinnä vitsi. Jos etiikka on oikeasti puolueetonta (kuten opettamani lukion filosofinen etiikka) se ei voi ottaa kantaa mihinkään eikä siitä ole ratkaisuksi aikamme moraalisiin ongelmiin (kuten uudistuksen tekijät toivovat). Jos taas etiikka ottaa voimakkaasti kantaa joistakin ennalta valituista lähtökohdista käsin jään kysymään, kuka päättää nuo lähtökohdat? Kysyn myös eikö tällainen johda YK:n ihmisoikeuksien julistuksen vastaiseen ideologis-uskonnollishenkiseen pakkokäännyttämiseen. Lisäksi puolueeton filosofinen etiikka on käsitteellisesti aika vaikeaa ja huomaan työssäni jatkuvasti, että jopa lukioikäisille sellaisten käsitteellisten asioiden oppiminen on hyvin haasteellista, saatikas sitten yläasteikäisille.

5. Miten meneteltäisiin lukiossa? Tulisiko sinnekin tunnustukseton etiikan kurssi. Jo nyt opetan etiikasta tismalleen samat asiat ensin filosofian ykköskurssilla, sitten uskonnon kolmoskurssilla ja lopuksi vielä filosofian valinneille filosofian kolmoskurssilla. Tarvitaanko oikeasti vielä yksi kurssi jankkaamaan samoista asioista. (Olen ratkaissut asian niin, että käytän kursseilla Ue 3 näiltä osin samoja muistiinpanoja kuin Fi 1 kurssilla, jonne taas siirsin UE muistiinpanot)

Ehdotus:

Uuden oppiaineen sijaan pantaisiin kaikille pakollinen ja kaikille tunnustuskunnille yhteinen vieraiden uskontojen kurssi, jolla opetus alkaisi niin yläasteella kuin lukiossakin. Sisältö olisi suunnilleen sama kuin nykyäänkin. Tällainen kurssi lisäisi avarakatseisuutta kulttuurien ja uskontojen välillä, auttaisi ymmärtämään toisia ja helpottaisia maahanmuuttajia ymmärtämään maan valtauskontoa ja meitä ymmärtämään heitä. Ja rahaa säästyisi kun ei tarvitsisi opettaa samoja asioita kolmen hengen ryhmissä kaikille tunnustuskunnille erikseen. Ja nyt tulisi lukiossakin pakolliseksi tutustua vieraisiin uskontoihin ja avartaa edes hiukan omaa maailmankatsomustaan.