Kyllä tuulivoimalle – ei saaristoluonnon ja merikotkien tuholle Kustavissa

Vieras

/ #2 Suunnitelmallisuutta uusiutuvan energian rakentamiseen

14.09.2010 15:25

Uusiutuvat energiamuodot ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä, sillä energian saanti on entistä pahemman yhtälön edessä: energian kulutus kasvaa, mutta energian tuottamisen muotoihin sisältyy monia ongelmia. Atomienergiaan liittyy valtavia riskejä, fossiiliset polttoaineet saastuttavat ym. Tästä syystä pitää (ja näin varmaan tehdäänkin) kehittää vaihtoehtoisia muotoja tuottamaan energiaa. Tuulivoima on hyvä vaihtoehto. Sen rakentaminen pitää ottaa kuitenkin vakavasti. Kustaviin suunniteltu hanke olisi tarkoittanut kahdeksan 140m korkean tötterön rakentamista keskelle luontoa ja kesäasutusta (VRT. TURUN TUOMIOKIRKON TORNI 86m). Hankkeeseen olisi sisältynyt luonnolle ja ihmisille aiheutuvien haittojen lisäksi valtavia riskejä. Miten energia olisi siirretty valtakunnan verkkoon, mikä olisi ollut myllyjen todellinen tuotto, mitä olisi tapahtunut, jos jokin olisi mennyt vikaan, kuka korjaa, huoltaa myllyt jne. Hanketta suunnitellut Kansallistuuli oli ainakin lehtitietojen mukaan pieni ja varaton yhtiö; sisältyikö suunnitelmaan joitakin ajatuksia tulevaisuuden taloudellisiin välistävetoihin esim. suunnitelmaa voimalan myynnistä? Tämän päivän energiapolitiikka risupaketteineen tuntuu todella kansalaisia kosiskelevalta ja huterosti suunnitellulta.

Onneksi olkoon maalahtelaiset, mikäli saatte tuon jättivoimalan lähellenne - ympäristönne tulee ainakin näkymään ja kuulumaan kauas! Ei taistella tuulimyllyjä vastaan kuten Don Quijote vaan vaaditaan kestävää energiapolitiikkaa t. Outi Kivinen, Kustavin Pleikilän kesäasukas