KUNTOUTUSPSYKOTERAPIAN SAATAVUUS ON TURVATTAVA SOTE-UUDISTUKSESSA

norminpurkutalkoisiin kyllästynyt

/ #44 Korkea aika pistää tähän adressiin viimeiset potkut ja matkaan... - Ennen kuin se jo loppui

04.04.2018 20:25

" sosiaali- ja terveysministeriössä suunnitellaan Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista nopeutetulla aikataululla."

Psykoterapia on yksi tutkitusti tehokkaista hoitomuodoista. Se on myös kustannustehokasta. Kelajärjestelmä turvaa kansalaisten yhtäläisen pääsyn psykoterapiaan - asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta. Kelaterapian lakkauttamisen jälkeen mikään laki ei enää turvaisi psykoterapian saatavuutta hoitomuotona - mikä uhkaisi tasavertaisuutta.  Samoin tulevat lakkauttamisen kustannukset näkymään jossain muualla. Esim yhä kohoavissa erikoissairaanhoidon - ja eläkekustannuksissa.

Minä en rehellisesti sanoen usko, että sote- ja maakuntauudistuksen tärkeimpänä liikkeellepanevana voimana / pyrkimyksenä olisi "potilaan / asiakkaan etu." Ainakaan se, miten uudistusta nyt suunnitellaan toteutettavan, ei tule tuottamaan tuota tuloksenaan.

Se, mitä se kyllä tuottaa, on verovarojen virtaaminen maakuntien kautta terveysalan suuryritysten ulkomaisille pankkitileille (ja sivumennen sanoen osalle poliitikoista, jotka sotea suunnittelevat). Ja koska sieltä (ulkomailta / suuryritysten johtajien ulkomaisilta pankkitileiltä) päin tuskin rahaa takaisinpäin virtaa, voidaan pikaisestikin laskien ennustaa, että ennenpitkää (vero)varat lähettäjäpäässä (Suomessa) hupenevat. Ellei suuriyritys ole se "asiakas / potilas" jonka aseman parantamiseen maljapuheissa viitataan, en näe, miten em. tilanne parantaisi hoidon järjestämismahdollisuuksia, hoitoprosessin järkevöittämistä tai potilaan / suomen kansa(laise)n etua.