KUNTOUTUSPSYKOTERAPIAN SAATAVUUS ON TURVATTAVA SOTE-UUDISTUKSESSA


Vieras

#26

19.11.2016 18:47

Olen omassa työssäni nähnyt terapiatarpeen, olen itse, uuvuttuani työssäni täysin, toipunut hyvän terapian turvin ja siitä olen edelleen erittäin kiitollinen. Viime aikoina olin myös läheltä seurannut miten hankalaa ihmisen on päästä terapiaan vaikka tarve olisi ja itse haluaisi. Hyvin toimeentuleva pääsee kyllä hoitoon jos on tarpeeksi sitkeä, mutta köyhille kyllä byrokratian tie on niin mutkainen, että harva jaksaa ja osaa taistella!

Vieras

#27

20.11.2016 00:42

Psykiatriassa on läpi vuosikymmenten käynyt niin, että jos jotain on jostain otettu pois- esim. sairaalapaikkojen vähentäminen -se on luvattu antaa muina palveluina takaisin - avohoidon resurssien lisäämisenä - miten on käynyt? Missä ovat psykiatrisen avohoidon lisääntyneet resurssit? Jos kuntoutuspsykoterapia otetaan Kelalta pois - se otetaan pois! Säästäkää vaikuttava kuntoutusmuoto, joka pitää ihmiset työelämässä ja terveinä!


Vieras

#28

20.11.2016 04:32

On ensiarvoisen tärkeää, että Suomessa jatkossakin on yhtäläiset mahdollisuudet kansalaisilla psyykkiseen kuntoutukseen. Kelan tukeman systeemin purkaminen pieniin osiin olisi järjetöntä, ihmisten pääsyn psyykkiseen kuntoutukseen vaarantamista.

Vieras

#29

20.11.2016 06:50

Tärkeä asia, nähnyt omassa työssä monen saaneen apua psykoterapiassa käymisestä.

Vieras

#30

20.11.2016 11:32

Erittäin tärkeä asia.

Vieras

#31

20.11.2016 13:24

Yhteiskunnassa on hädänalaista ihmisiä, kuka tahansa voi sairastua ja ajautua avuntarvitsijaksi.

Vieras

#32

20.11.2016 14:56

Ehdottomasti säilytettävä kuntoutuspsykoterapia Kelan hallinnoimana!

Vieras

#33

20.11.2016 15:02

Asia on erittäin tärkeä
epätoivoinen!

#34

25.11.2016 20:13

Miksi psykoterapiaa ei ole turvattu työkyvyttömyyseläkeläiselle?

Varsinkaan tilanteessa jossa sitä ei edes tarjottu -ennen- työkyvyttömyyseläkettä vaikka selvästi olisi ollut hyötyä (masennuksesta toipumiseen) ? Ja varsinkaan tilanteessa jossa eläkettä ei ole itse edes hakenut vaan kuntoutustuki muuttui seuraavan b-lausunnon myötä eläkkeeksi koska "päivät tuli täyteen", ikä ja ammatti huomioon ottaen -> potkaistaan eläkeelle. 

Ja kun sairaudesta vihdoin toipuu, kuntoutusmahdollisuudet onkin viety. Kela ei korvaa terapiaa eikä ammatillista kuntoutusta. Miksi? Mitä järkeä on maksaa eläkettä loput vuosikymmenet kun hakija on motivoitunut takaisin työelämään, psykoterapian turvin? 


Vieras

#35

01.12.2016 08:13

Olen psykoterapeutti ja aihe tärkeä.
Psykoterapeutti

#36 Re:

19.12.2016 17:55

#34: epätoivoinen! -  

 Tuosta kirjoituksesta tuli mieleen tärkeä selvennys pysyvän eläkkeen ja ns. kuntoutustuen (määräaikainen sairaseläke, joka alkaa sairauden jatkuttua yli 300 pv:n sairaspäivärahankauden jälkeen). Kuntoutustuella oleva voi hakea ja saada Kelan tukemaa psykoterapiaa. Käsittääkseni eläkettä ei voi hakea, jos potilas ei sitä halua, hänhän joutuu tekemään siitä myös oman hakemuksensa Kelalle / työeläkeyhtiöön, jota ennen asia ei etene. Ennen psykoterapiaan lähettämistä tehdään ns.psykoterapia-arvio, jolla pyritään myös välttämään terapian keskeytyksiä. Myös ns. ostopalvelurahoja on käytettävissä.

Vielä tuosta eläkkeellä olevien kuntoutuspsykoterapiaan pääsystä. On kurjaa, ettei Kela ajattele ollenkaan ihmisten elämänlaatua. Ei somaattisesti sairastakaan ohiteta kuntoutuksessa vain sen vuoksi että on eläkkeellä ajatuksella, että et ole enää tuottava yhteiskunnan jäsen, joten esim. polvesi saa särkeä ja olla viallinen kun et käy töissä.Toki jonkinlaista kuntoutusta on mahdollisuus saada julkiselta sektorilta ainakin somaattisiin sairauksiin. Mielestäni osa jo eläkkeellä olevista hyötyisi myös kuntoutuspsykoterapiasta ja eläkeikäisiäkin pyritään nykyään pitämään työelämässä edes osa-aikaisesti.

Henna

#37 moi

21.12.2016 16:26

Olen joensuulainen asperger+psyykenongelmistakin kärsinyt ja nykyään myös fyysisesti sairas nainen, paikalliselle hoitotahollekin tuttu, tosin kenties hoitotahon kauhu ainakin osalle hoitotahoista kun oli niitä ongelmia. Minulla blogi sivuilla http://akkapentu.blogspot.fi/

ja aikoinaan olin kuntoutuspsykoterapiassa minäkin mutta joskus todella nuorena. Silti jäin eläkkeelle, koska minulla niin paljon muitakin ongelmia. Nykyään olen mukana monessa yhteisössä ja ihmisiä on elämässä mukana ja sosiaalisia kontekteja ja tukea ja apua saan heiltä ja osa ketä tunen vapaa-ajan kautta ovat sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisia hekin niin osaavat suhtautua ymmärtäväisesti.

Niimimerkki

#38 Terapiaa

08.01.2017 09:21

Saattaa tarvita kyllä ihan muista syistä kuin mielenterveysasioissa

 

Esim kiusaamisen takia, ihmissuhdeverkoston puutteen takia, työyhteisön tuen puutteen vuoksi, toimimattomien organisaatioiden ja yhteiskunnan takia jne jne

 

Anne

#39

07.02.2017 13:29

Itsekin saan kiittää kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa siitä, että säilytin työkykyni ja olen saanut mieleni sellaiseen kuntoon, että pystyn nykyään itse havaitsemaan pienet notkahdukset ja nousemaan ns. suosta ennen kuin uppoan liian syvälle masennukseen. Ehdottoman toimiva järjestelmä, joka on tasapuolisuuden nimissä pidettävä Kelan käsissä!

Kokenut

#40 Lääke kärsimykseen

15.02.2017 14:43

Hyvä psykoterapia korvasi aiemmin monen elämässä laitoshoidon. Nyt kun laitokset on suljettu, se estää ihmisen suistumisen raiteiltaan. Psykoterapian avulla hyvin kohdennettuna sitä lisäämällä parannettaisiin yhteiskuntarauhaa, vihapuheet ja perheväkivalta vähenisivät, jopa koulukiusaaminen. 

epätoivoinen

#41 Re: Re:

01.03.2017 21:04

#36: Psykoterapeutti - Re:  

 "Käsittääkseni eläkettä ei voi hakea, jos potilas ei sitä halua, hänhän joutuu tekemään siitä myös oman hakemuksensa Kelalle / työeläkeyhtiöön, jota ennen asia ei etene. " 

Omalta kohdaltani voin kertoa että käsitys on väärä. Sain vuosien jälkeen "selvennyksen" että "oma hakemukseni" on ollut se hakemus jolloin olen hakenut ensimmäisiä kertoa sairauspäivärahaa/kuntoutustukea. Sen jälkeen hakemukset/lausunnot teki lääkäri suoraan Kelaan. Minä siis -en itse ole- hakenut eläkettä vaan saanut sen lääkärinlausunnolla (kuntoutusrahan uusimistarve) plus Kelan lääkärin päätöksellä. Sairaslomapäiviä/kuntoutustukea oli tuolloin toki ollut jo useampi vuosi, päätökseen lienee vaikuttanut ikä + ammatti, toistuva vakava masennus (jonka syyksi tosin löytyikin myöhemmin toinen diagnoosi). Kuntoutus oli reseptien uusintaa, ei panostettu tutkimaan siihen aikaan miksi toipumista ei tapahdu, miksi lääkitys ei toimi vaan passivoi entisestään, miksi jo ennen sairastumista oli vakavia toiminnanohjauksen ongelmia jne. 

Ihme tai ei mutta muutamaan vuoteen en kuitenkaan ole masennuslääkkeitä syönyt ja nykyisen olen osa-aikaisesti töissä. "Viimeisen potkuun" tarvitsisin psykoterapian tukea. Eläkkeen purku ja oikeus psykoterapiaan vaatisi kaiketi täyttä työkykyä yli kaksi vuotta jolloin eläke katkaistaisiin lopullisesti. Miten kuntoutua täyteen työkykyyn ilman psykoterpiaa kun lääkärikin on sitä mieltä että psykoterapiasta olisi minulle hyötyä. Halvimmaksi tulisi kaikille hoitaa ajoissa tai hoitaa edes silloin kun ihminen kerran on motivoitunut hoitoon ja työelämään. 

Työkyvyttömyyseläke on usein "turva" jonka jälkeen saattaakin toimintakyky alkaa kohota ja motivaatio kuntoutumiseen/työelämään/jne palata. Silloin onkin liian myöhäistä, Kelan mielestä. 

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

14.05.2017 06:11


Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

22.11.2017 09:21


norminpurkutalkoisiin kyllästynyt

#44 Korkea aika pistää tähän adressiin viimeiset potkut ja matkaan... - Ennen kuin se jo loppui

04.04.2018 20:25

" sosiaali- ja terveysministeriössä suunnitellaan Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista nopeutetulla aikataululla."

Psykoterapia on yksi tutkitusti tehokkaista hoitomuodoista. Se on myös kustannustehokasta. Kelajärjestelmä turvaa kansalaisten yhtäläisen pääsyn psykoterapiaan - asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta. Kelaterapian lakkauttamisen jälkeen mikään laki ei enää turvaisi psykoterapian saatavuutta hoitomuotona - mikä uhkaisi tasavertaisuutta.  Samoin tulevat lakkauttamisen kustannukset näkymään jossain muualla. Esim yhä kohoavissa erikoissairaanhoidon - ja eläkekustannuksissa.

Minä en rehellisesti sanoen usko, että sote- ja maakuntauudistuksen tärkeimpänä liikkeellepanevana voimana / pyrkimyksenä olisi "potilaan / asiakkaan etu." Ainakaan se, miten uudistusta nyt suunnitellaan toteutettavan, ei tule tuottamaan tuota tuloksenaan.

Se, mitä se kyllä tuottaa, on verovarojen virtaaminen maakuntien kautta terveysalan suuryritysten ulkomaisille pankkitileille (ja sivumennen sanoen osalle poliitikoista, jotka sotea suunnittelevat). Ja koska sieltä (ulkomailta / suuryritysten johtajien ulkomaisilta pankkitileiltä) päin tuskin rahaa takaisinpäin virtaa, voidaan pikaisestikin laskien ennustaa, että ennenpitkää (vero)varat lähettäjäpäässä (Suomessa) hupenevat. Ellei suuriyritys ole se "asiakas / potilas" jonka aseman parantamiseen maljapuheissa viitataan, en näe, miten em. tilanne parantaisi hoidon järjestämismahdollisuuksia, hoitoprosessin järkevöittämistä tai potilaan / suomen kansa(laise)n etua.

 

Nyt tarvitaan toimintaa

#45 Mitä muuta voi tehdä kuin allekirjoittaa

15.04.2018 11:59

Tuolla lista asioista, joita voi tehdä

vit tu

#46 vit tu

05.03.2020 16:55

vit tu

 

per se

 

h omo

 

hi wi

 

huo ra

 

pal li

 

kar va


Vieras

#47

06.03.2020 07:07

voiha hivi sentään