Kantelu nuorisopsykiatrian hoidon puutteista

Sote

/ #10

05.09.2020 07:55

Hyviä kannanottoja, mutta muutamiin kohtiin haluaisin kommentoida: mikäli lastensuojelun kentälle/sektorille halutaan psykiatrisia sairaanhoitajia, joka sinänsä vaikuttaa hyvälle idealle, on tämä muutos tapahduttava lastensuojelussa. Teidän tulisi muuttaa vakansseja niin että kaikki eivät olisi sosiaalialan ammattilaisia.

Lisäksi adressissa todetaan että jotkut nuoret hyötyisivät maalaisjärjellä varustetuista keskusteluista, ja tämä auttaisi heitä. Mikäli asia on tällä tavoin hoidettavissa, ei tällöin tämän nuoren paikka missään nimessä ole raskaan erikoissairaanhoidon rattaissa, vaan silloinhan häntä on mahdollista auttaa sosiaalihuollon palveluilla. Eikö?

Lisäksi, kohta: nuoren on saatava Sosiaalityöntekijän arvion mukaiset palvelut kunnan järjestämänä, jotakuinkin näin se meni... Sosiaalityöntekijä ei ole oikea ihminen tekemään psykiatrisen sairanhoidon arvioita. Hoidon tarpeen arvioinnin tekee Aina terveydenhuoltoalan ammattilainen.

Itse näkisin tämän pitkäaikaisen ongelman, kenelle nuori kuuluu, lastensuojeluun vai psykiatriaan, tarvitsevan vahvaa rakentavaa keskustelua yli organisaatio ja sektorirajojen. Monialaisessa työskentelyssä on voimaa ja täytyy muistaa myös etteivät nämä palvelut sulje toisiaan pois, vaan työskentely rinnakkain on myös mahdollista.