VAADIMME HALLITUKSEN YRITTÄJÄN ELÄKELAIN MUUTOSTA KOSKEVAN ESITYKSEN (HE 102/2022 vp) KUMOAMISTA JA UUDELLEENKÄSITTELYÄ

Aino Jääskeläinen, entinen verhoilija Kuopiosta

/ #12 Lisää ehdotuksia

06.08.2022 06:06

Suuret kiitokset Sinulle/ Teille, jotka ajatte yrittäjien asioita!

Muutama muukin yrittäjiä koskevaa asiaa olisi päivitettävä:

1. Jos/kun yrittäjä joutuu lopettamaan yritystoimintansa terveydellisistä syistä, pitäisi olla olemassa joku taho, joka auttaisi yrittäjää "surutyössä". Omasta luomuksestaan luopuminen on monelle pitkä psyykinen prosessi, jossa kukaan ei auta. Yhteiskunnassa on sen seitsemän sorttia yrityskursseja, joilla autetaan noviisia yritysmaailmaan mutta sieltä poislähtemisessä ei auta kukaan.

2. Lopettaneen yrittäjän työllistyminen muille työmarkkinoille voi olla vaikeaa. Omakohtainen kokemukseni eläkevakuutusyhtiöstä on se, että -puhelinkeskustelussamme sanoivat minulle suoraan -  ei heitä työvoimapoliittinen tilanne kiinnosta ja väittivät minun työllistyvän niille aloille, joissa olin työskennellyt ennen yritysaikaani.

3. Pitäisi olla olemassa vain yrittäjille suunnattu kuntoutuspolku, jos/kun yrittäjä joutuu lopettamaan yrityksensa terveydellisistä syistä; olivatpa ne sitten fyysisiä tai psyykisiä syitä. (tai jos sellainen on jo olemassa, on se niin byrokratian kiemuroiden peitossa, että ainakaan itse en sellaista onnistunut aikoinani löytämään..) Ei eläkevakuutusyhtiöllä eikä myöskään KELAlla ole suurempia intressejä moiseen.

Päättäjäporras otti ensin silmätikukseen maatalousyrittäjät ja nyt pienyrittäjät. Päättäjiltä on tainnut unohtua kuinka paljon suoria ja välillisiä veroja molemmat yrittäjäryhmät tuottavat valtion kassaan. Ajatusleikkinä voisivat kuvitella molempien ryhmien katoavan Suomesta, siirtyvän kortistoon ja mitä siitä seuraisi.

Esim. Ranskassa käsityölaisiä kunnioitetaan ja nuorisolle kehitetään uusia ammatteja esim. ekorakentamisen alalla ja muutenkin nuorissa on paljon käsityölaisammateista kiinnostuneita. Siellä on edelleen olemassa oppipoika-kisälli-mestari-koulutusta ja paljon oppisopimuskoulutusta. On erittäin epäekologista ja lyhytnäköistä ajaa käsityöammattikoulutus alas. Täältä Kuopiostakin loppui esim. verhoilukoulutus, joka kuitenkin on ekologiaan ja kierrätykseen kannustava ammatti.