Dalton Alpakalle elämä

19.12.2011 16:39

#510: Itse en ole nähnyt - Missä viipyy

SRL - Uutiset

Laittomasti tuodut eläimet palautetaan tai lopetetaan
Maahantuoja on velvollinen huolehtimaan, että eläin täyttää tuontivaatimukset, mikä edellyttää tiedonhankintaa ja asiaan paneutumista jo hyvissä ajoin ennen suunniteltua tuontia. Tuotavien eläinten mukana tulee seurata lähtömaassa virkaeläinlääkärin myöntämä terveystodistus, syntymämaan hevospassi ja muut vaadittavat asiakirjat. Tuojan velvollisuutena on tarkastaa kaikki tuontierät. Jos näissä ilmenee puutteita tai tuoja epäilee eläintautia, hän on velvollinen välittömästi eristämään eläimet ja ottamaan yhteyttä oman alueensa kunnaneläinlääkäriin. Tuoja on vastuussa kaikista tuonnin aiheuttamista kustannuksista. Laiton tuonti on rangaistava teko.

Jos tuontiehdot eivät täyty, tuojalle tarjotaan yleensä mahdollisuus täydentää tuonnilta vaadittuja asiakirjoja. Jos tämä ei onnistu, ovat vaihtoehdot yleensä eläinten palautus lähtömaahan (edellyttäen, että lähtömaan viranomaiset hyväksyvät palautuksen) tai lopetus.

Maahantuodut eläimet on lisäksi oltava lainsäädännön edellyttämällä tavalla merkittyjä siten, että niiden alkuperä voidaan jäljittää ja ne vastaavat terveystodistuksen tietoja. Jos eläinten merkinnät ovat puutteellisia, eikä alkuperää voida luotettavasti todistaa, alkuperämaa ei useimmiten ota tuotantoeläimiä takaisin. Tällöin ainoa vaihtoehto on eläinten lopettaminen, sillä Suomessa ei ole virallista karanteenimahdollisuutta.