Kielivalinnan puolesta

Adressin tekijä

/ #107

22.03.2007 11:52

En tiedä Riitta, onko kyse omasta tietämättömyydestäsi, vai yritätkö vain hämmentää muita, jotka eivät ole vielä asiaan perehtyneet.

Kun maassamme siirrytään tarpeita vastaavaan kielikoulukseen ja mm. keinotekoiset ruotsintaitovaatimukset poistuvat, rahaa säästyy todella paljon. Tiedät varmaan, että ruotsia opetetaan koulutuksen kaikilla tasoilla ja sektoreilla, tarpeista riippumatta. Niinpä suurin osa panostuksesta menee hukkaan eli rahaa palaa taivaan tuuliin. Kyse ei ole pienistä rahoista, kun muistetaan, että ruotsi on eniten opetettu aine koko koulutusjärjestelmässämme.

Ruotsin pääministeri totesi muutama vuosi sitten, ettei heillä olisi varaa Suomen tapaiseen kielikoulutusjärjestelmään, kyse oli nimenomaan ns. "kaksikielisyydestämme". Ruotsissahan opetetaan kieliä tarpeeseen perustuvasti, ja siellä onkin maailmankielten taitajia enemmän kuin meillä.

En tiedä mistä olet saanut päähäsi että Itä-Suomen koulu vapauttaisi täkäläiset opiskelijat ruotsin pakosta, esim. korkeakoulutusta ei Suomessa saa ellei ole paperia ainakin näennäisestä ruotsin taidosta. Olemme Euroopan ainoa maa, jossa tietyn vieraan kielen opetus kuuluu pakollisena maisterin tutkintoon. Sekin maksaa, aikaa sekä rahaa.