Lapin ambulanssipalveluita ei saa huonontaa

X

/ #13

10.01.2012 23:24

Olen huolissani siitä, kuinka hyvin suunnitelmia ja päätöksiä tehdessä kuunnellaan niitä
ammattilaisia, jotka ovat vuosikausi tätä ammattia hoitaneet. Siellä on sellaista taitoa ja tietoa käytännön näkökulmasta, joita "sisätöissä" istuvien on vaikea käsittää. Olen itse aikoinani joutunut liikenneonnettomuudessa auttajan paikalle ja odotellut ambulanssia. Jokainen minutti seistessäni siellä lumihangessa tuntui
30 minuutilta. Liikun paljon työkseni tienpäällä ja aina muistot tuosta tapahtumasta ovat mielessäni. Eikös se ole niin lääkäreidenkin koulutuksessa, että kun erikoistuu niin siihen tulee pidemmälle opiskellut kokenut lääkäri ohjaamaan ja opastamaan.
Miten tässä kohtaa sitten taataan mahdollisuus hiljaisen taidon siirtyminen nuoremmalle sukupolvelle. Nämä ammattilaiset, kun eivät voi julkisesti taitojaan ja kykyjään kommentoida tai kertoa.
Ne pysyy heillä, ellei asioista päättävät ota tätä seikkaa huomioon päätöksiä tehdessään.
Kaikki iäkkäämmät työtään paljon tehneet tietävät sen, kuinka paljon heillä on sellaista tietoa ja taitoa asioista, joita ei vielä löydy mistään kansista tai kirjoista. Tähän kun vielä lisäämme paikallisen tuntemuksen, enkä puhu nyt paikkakunnista niinkään, vaan tieiden tuntemuksista. Kun ajaa samoja teitä ja reittejä niin jokainen kuoppa ja kurvi tulee niin tutuksi, että ajaessaan jo tietää varautua siihen. Kun vielä otetaan huomioon säiden vaihtelevuus ja tienkunnossapidon määrärahojen leikkaukset, niin eikös juuri tämä vankka kokemus takaa moninkertaista varmuutta ja turvallisuutta. Nostan hattua jokaiselle alalla olevalle ja siihen kouluttautuvalle, koska työ on hyvin vaativaa. Siellä kohdataan apua tarvitsevia, omaisia ja muita auttajie. Toivottavasti päätöksiä tehdessä hyödynnetään jokaisella paikkakunnalla olevia ammattilaisia. Tästä syntyy sitten meille kaikille paras lopputulos.