Eläkkeiden verotus korjattava heti!

Erja Helenius
Vieras

/ #37 Verotuksesta päättävien röyhkeys näkyy verotuksessa

07.10.2010 17:20

Ne henkilöt jotka ovat tehneet ansiotyötä ja maksaneet siitä veroja varhaisnuoruudesta asti, monet jopa lapsuudestaan asti, ovat kustantaneet jälkipolville kaiken sen hyvän mitä jälkipolvet ovat saaneet vaiheessa ennen omaa työtuloikäänsä. Hyvällä tarkoitan toimivaa yhteiskuntaa, sosiaali-, sairaus- ja terveydenhoitojärjestelmiä, koululaitoksia ja koko asuinkeskusten infrastruktuuria erilaisine palveluineen.

Väitän että medioissa julki tuotujen, yksipuolisten kannanottojen seurauksena 'nykypolvessa' tuntuu koko ajan voimistuvan käsite että vanhukset ovat vain taakka.

Myös Tampereen kaupunki tuntuu keskittyvän "suureen puhallukseen" eli hyödyntämään mahdollisimman tarkoin vanhusikäluokkien säästetyt ja kiinteät varat pakottamalla vanhukset asumaan palveluasuntoihin, joissa he asuvat varojen niin salliessa tai lupaamalla kotipalveluita omaan kotiin apua tarvitseville. Kotiavun tasosta, turvallisuudesta ja rehellisyydestä ei ole takeita etenkään ulkoistettujen kotipalveluiden kohdalla/valvonta - tuskin aina kunnallisenkaan palvelun kohdalla.

Laitoshoidosta Tampereen kaupunki haluaa eroon, vaikka juuri siinä se on 'niskan päällä'. ESIM. geripsykiatrisesta hoidosta on jo vuosia tingitty niin ettei enää, tässä ulkoistamisvaiheessa ainakaan, voida puhua edes ihmisoikeuksista. Kirjoitan kokemuksesta sillä olen 4,5 vuotta nähnyt miten geripsykiatrinen laitoshoito on ollut kuntatasoisena enemmänkin laitoskiusaamista ja laitoskidutusta. Viimeisten uutisten mukaan ulkoistaminen (os. U3/Hatanpään puistos.) on pahentanut tilannetta. Käsittämätöntä piittaamattomuutta ja röyhkeyttä tilaajapuolesta vastaavien taholta: eläkkeet pidätetään korvauksena laitoshoidosta mutta vastike on ylihinnoiteltu. Jopa ruuassa säästetään. Sivusta seuratessa sain käsityksen että koko laitoshoito tähtää Tampereella hoidettavan mahdollisimman nopeaan kunnon laskuun ja poistamiseen elävien kirjoista.

Jos ajattelen tätä kaikkea olen sitä mieltä että Suomen ikääntyneet ovat moninkertaisesti kustantaneet tämän yhteiskunnan möhläyksetkin, paikanneet virkamiesten kommellukset, silittäneet pankkien ym. pääomapiirien kadotetut varat uudelleen uskottaviksi ja pönkittäneet eduskuntia, hallituksia ja presidenttejä jotka vähät ovat ikääntyneistä ja heidän oikeuksistaan piitanneet. Ja yhä he maksavat ylikorkeaa veroa samalla kun etuja leikataan ja oikeuksia poistetaan. Kaiken lisäksi he pönkittävät veroillaan vielä Venäjää ja muita tuettavia valtioita, joille maan päättäjät syytävät kansan varoja omien mielihalujensa mukaan.

1) ELÄKELÄISILLE PIENEMPI VEROPROSENTTI KUIN TYÖSSÄ KÄYVILLE - ETENKIN JOS ELÄKE ON MÄÄRÄLLISESTI ANSIOTASOA ALEMPI.
2) LEIKATTU INDEKSI ON KORJATTAVA, POISTETTAVA.