Valtion retkeilyalueiden metsien hakkuut on lopetettava

Vieras

/ #24 Re: Kainuulainen

16.01.2012 11:50

#22: - Kainuulainen

Pienaukot, taimikot, kulotusalueet, nuoret metsät, juuri nämä erilaiset metsätyypit tuovat metsään monimuotoisuutta, sillä niillä kaikilla on omanlaiset kasvi- ja eläinkuntansa. Aukoilla ovat yleisiä pioneerikasvit, kuten vadelma ja horsma ja esim. valkovuokko voi vallata alueen kun se saa valoa, samoin kuivilla alueilla ketokasvit, kuten päivänkakkara ja monet kellot. Päivänkakkaran ja peurankellon täyttämä etelärinne on parhaimmillaan upea näky. Perhoset ja monet pieneläimet viihtyvät näillä alueilla. Taimikot ovat taas hirvien, peurojen ja jänisten suosimia alueita. Jos metsiä ei ollenkaan hoideta, seurauksena on vain yhdenlaisia metsiä, ainoastaan maaperä tuo siihen vaihtelua. Aikojen saatossa metsäpalot ja aikanaan kaskiviljely ovat uudistaneet metsiä, joten kyllä niitä taimikoita ja nuoria metsiä on aina ollut. Käsittääkseni tarkoitus on hallitusti tuoda tätä perinteistäkin metsänuudistumistapaa alueelle. Ei retkeilyaluetta pidä rinnastaa suojelualueisiin, jos se ei sellainen ole.