Tahdonvastaiset huostaanotot ja lainvastaisesti huostaanotot

Äiti kahdelle
Vieras

/ #18 Resurssipula

19.10.2010 12:46

Lastensuojelua on ylikuormitettu viimeiset parikymmentä vuotta myös muiden hallinnonalojen tehtävillä, jotka eivät sille edes kuuluisi. Lisäksi uudistetun lastensuojelunlain vaatimus ilmoitusten tekoon on sekoittanut toimistot lopullisesti.

Vaikka ovista ja ikkunoista pursuavat ilmoitukset ovat suurelta osin aiheettomia, ne kaikki on kuitenkin tarkistettava; siihen kuluu työntekijöiltä aikaa kohtuuttomasti. Ilman apua jää moni myös sen takia, että kunnat eivät budjetoi ehkäisevään työhön riittävästi rahaa, ehkäiseviä tukia ei yksinkertaisesti ole. Muutama kunta on myös myöntänyt ohjanneensa lastensuojelun asiakkuuteen laittomasti - jossa siis ei usein ainut "apu" on huostaanotto.

Kaiken paineen ja kiireen keskellä sosiaalityöntekijän on helppo langeta pieneen oikopolkuun eli kiireelliseen huostaanottoon; siinä kun säästyy aikaa, vaivaa ja työtunteja tavanomaiseen huostaanottoon verrattuna.