sosiaaliviranomaiset aiheettomista huostaanotoista vastuuseen

Vieras

/ #25 Loputtomiin jatkuvaa piinaa

19.10.2010 13:41

Jussi Jaakkola kirjoitti: "Huostaanottoa edeltää pitä perheen tukeminen / tarkaileminen perhetyön avulla."

Jaa. Mikä tukeminen? Tarkkailemista sen sijaan voidaan tehdä paljonkin, sekä eriasteista epäilyä, aiheetonta syyttelyä, kyräilyä, pelkkä HUOLI oikeuttaa millaisiin kirjauksiin tahansa. Siihen riittää myös huoli lapsen tulevaisuudesta, vaikka nykyhetkessä ei perusteita millekään ihmeelliselle huolelle olisikaan.

Auttaviksi tarkoitetut keskustelut voivat olla täynnä ristiriitaisia vaatimuksia. Jos vanhempi on työtön, vaaditaan hankkimaan työpaikka, se vaatimus voidaan esittää, vaikka vanhempi haluaisi itse hoitaa lapset kotona. Jos taas vanhempi/vanhemmat ovat töissä, äitiä vaaditaan jättämään työnsä ja hankkimaan osa-aikatyö. Piina voi jatkua kuukausia, joskus pitempäänkin, jolloin "apu" kääntyy lopulta itseään vastaan. Kun eräs äiti oli täysin sosiaalitoimen ristiriitaisten vaatimusten uuvuttama, hän soitti kriisipuhelimeen, jossa vastattiin: "Niin, kyllä me täällä tiedämme, miten väkivaltaista lastensuojelu voi olla."

Monet perheet joutuvat lopulta hankkimaan asianajajan, että "auttavat" keskustelut saadaan vihdoin loppumaan. Se joko onnistuu tai sitten ei.