Suomen haettava NATO-jäsenyyttä

Adressin tekijä

/ #1 NATO

01.05.2007 14:17

Nato pähkinänkuoreesa (tai NATO for dummies :)

Naton säännöt (tai artiklat):

Artikla 1:

NATO-maat noudattavat YK:n peruskirjaa -> http://www.un.org/aboutun/charter/

Artikla 2:

NATO-maat ylläpitävät "läpinäkyviä" instituutioita ja tukevat niiden itsenäistä toimintaa. NATO-maat myös harjoittavat keskenään kauppaa ja lujittavat suhteitaan toisiinsa.

Artikla 3:

NATO-maat yhdessä ja yksin ylläpitävät uskottavaa puolustuskykyä ulkopuolista sotilaallista uhkaa kohtaan.

Artikla 4:

NATO-maat konsultoivat toisiaan mikäli yksikään niistä on jollakin tavalla uhattuna.

Artikla 5:

Mikäli yhdenkään NATO-maan kimppuun, Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa, hyökätään tulkitsevat muut jäsenet sen hyökkäyksenä itsensä kimppuun.

"The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security .
"

Artikla 6:

Laajentaa artikla 5 maantieteellisen kattavuuden myös Ranskan Euroopan ulkopuolisille alueille.

Artikla 7:

NATO-maat kunnioittavat YK:n turvallisuusneuvoston päätöksiä

Artikla 8:

NATO-maat vakuuttavat että niillä ei ole muita sitoumuksia jotka olisivat ristiriidassa tämän sopimuksen kanssa.

Artikla 9:

NATO-maat muodostavat johtokunnan jossa on edustus jokaisesta jäsenmaasta

Artikla 10:

NATO-maat voivat yksimielisellä päätöksellä kutsua minkätahansa Eurooppalaisen maan mukaan sopimukseen.

Artikla 11:

Sopimuksen ratifiointi suoritetaan jokaisen jäsenmaan oman oikeusprosessin mukaisesti

Artikla 12:

Kun sopimus on ollut voimassa 10 vuotta voidaan siihen NATO:n johtokunnan toimesta tehdä muutoksia.

Artikla 13:

Kun sopimus on ollut voimassa 20 vuotta voi NATO-maa halutessaan siitä erota.

Artikla 14:

Alkuperäisestä tekstistä on autenttiset ranskan ja englanninkieliset versiot ja niitä säilytetään USA:ssa.