Vastustamme Keuruun Pioneerirykmentin lopettamista

Tikkis

/ #8 Ilmavoimia tukeva joukko-osasto

11.02.2012 13:59

PIONR:n osuus Ilmavoimien joukkotuotannon tukemisessa on merkittävä. Ilman korkean osaamistason omaavia pelastusosia ei lentotukikohdan koneet uskaltaisi nousta ilmaan. Jos jotakin sattuu, on tukikohdan pelastusjoukot oltava tehtäviensä tasalla. Nyt ne ovat, suurimmilta osin PIONR:n ansiosta.

Lisäksi Keuruu on (Ilmavoimien näkökulmasta) maantieteellisesti hyvässä kohdassa. Tikkakoski ja Tampere ovat kivenheiton päässä ja Kuopiokaan ei ole liian kaukana.

Pioneerirykmentin lakkauttaminen ei vaikuta siten vain maavoimien osaamistason laskemiseen, vaan se koskee myös Ilma- sekä Merivoimia. Jos joku joukko-osasto pitää säilyttää, se on PIONR, koska sen lakkauttaminen vaikuttaa jokaiseen puolustushaaraan.

PIONR:n lakkauttaminen voi johtaa irtisanomisiin ja/tai irtisanoutumisiin. Jos pioneeri- ja suojelualan kovan luokan ammattilaiset siirtyvät siviilisektorille, ampuu puolustusvoimat tällä lakkauttamispäätöksellä itseään jalkaan. Esimerkiksi suojelualan kovia osaajia "ei kasva joka oksalla", ja heillä on varmasti käyttöä turvallisuusalan eri tehtävissä siviilisektorilla.

Edellä mainituin perustein voi puolustusvoimilla olla edessään sellaisen osaamisvajeen syntyminen, mitä eivät mitkään säästöt enää korvaa.