.

Jeremi Roivas
Turku

/ #5 Olen kyllä aina kannattanut tätä.

23.05.2007 18:28

Itse kuulun niihin oppilaisiin, jotka valitsivat kolmannella a-ruotsin ja opiskellut sitä tietojen mukaan jo 15 vuotta, enkä vieläkään osaa puhua sitä, mutta ymmärrän aika hyvin lauseita, mutta totta tosiaan kun pitää suuni avata ni sanavarastoa ei kertakaikkiaan ole. Tämä johtuu siitä, että ruotsia ei ainakaan minun kotikaupungissa tarvitse ollenkaan, ja enemmän sitä vastaan tulee ulkolaista joiden kanssa joutuu englantia puhumaan, kuten opastus jne. Minusta ruotsinkieli on jäänne ruotsin hallitsija kaudesta jolloin tänne on paljon ruottalaisia muuttanut asumaan. Nämä ihmiset kyllä minusta joutuisivat opiskelemaan suomen kielen, kun kerran asutaan Suomessa. Ei minusta ole syytä 6% takia alkaa pakottamaan jokaikistä suomlaista käymään tylsissä ruotsinkielen tunneissa, jossa et opi kuitenkaa haluttomuuden takia mitään. Kuten esim kebabit, he opettelevat kaikki suomen heti ensimmäiseksi, ja laittavat sen jälkee kebabin pystyy ilma mitää ongelmaa. Miksi ei suomenruottalaiset tee näin? Vi talar svenska, vi är bätre folke! - taitaa olla vastaus.

Kun äitini kysyi kerran eräältä, että oletko suomenruotsalainen, hän vastasi takaisin "En olen ruotsalainen." No oletko sitten käymässä suomessa vaan? "En kun asun tossa sadan metrin päässä." No oletko suomen kansalinen? "Olen.". No sittenhän olet suomenruotsalinen. "En ole". Tämä kiteyttänee kaiken.

Suomen ruotsalaiset voisivat tottatosiaan opetella suomea, ja olla tyytyväisiä suomen hienoon elintasoon, eikä marmattaa oikeuksistaan saada ruotsinkielistä palvelua.