.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista ..

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

22.05.2007 12:47


Kai Kuokkanen
Lahti

#2

23.05.2007 09:31

Suomenruotsalaiset on rakentaneet tän maan, siinä missä suomenkielisetkin.
Max Honkanen
Juuka

#3

23.05.2007 12:04

Suomi ei kyllä ole itsenäinen, mutta ei se oikeastaan ole EU:n syytä, vaan lähinnä suomenruotsalaisten.
Suomenruotsalaiset (jotain 6%) nauttivat kielensä suhteen (ainakin) yhtä hyviä etuja kuin suomalaiset (n. 91%)...

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.05.2007 15:46


Jeremi Roivas
Turku

#5 Olen kyllä aina kannattanut tätä.

23.05.2007 18:28

Itse kuulun niihin oppilaisiin, jotka valitsivat kolmannella a-ruotsin ja opiskellut sitä tietojen mukaan jo 15 vuotta, enkä vieläkään osaa puhua sitä, mutta ymmärrän aika hyvin lauseita, mutta totta tosiaan kun pitää suuni avata ni sanavarastoa ei kertakaikkiaan ole. Tämä johtuu siitä, että ruotsia ei ainakaan minun kotikaupungissa tarvitse ollenkaan, ja enemmän sitä vastaan tulee ulkolaista joiden kanssa joutuu englantia puhumaan, kuten opastus jne. Minusta ruotsinkieli on jäänne ruotsin hallitsija kaudesta jolloin tänne on paljon ruottalaisia muuttanut asumaan. Nämä ihmiset kyllä minusta joutuisivat opiskelemaan suomen kielen, kun kerran asutaan Suomessa. Ei minusta ole syytä 6% takia alkaa pakottamaan jokaikistä suomlaista käymään tylsissä ruotsinkielen tunneissa, jossa et opi kuitenkaa haluttomuuden takia mitään. Kuten esim kebabit, he opettelevat kaikki suomen heti ensimmäiseksi, ja laittavat sen jälkee kebabin pystyy ilma mitää ongelmaa. Miksi ei suomenruottalaiset tee näin? Vi talar svenska, vi är bätre folke! - taitaa olla vastaus.

Kun äitini kysyi kerran eräältä, että oletko suomenruotsalainen, hän vastasi takaisin "En olen ruotsalainen." No oletko sitten käymässä suomessa vaan? "En kun asun tossa sadan metrin päässä." No oletko suomen kansalinen? "Olen.". No sittenhän olet suomenruotsalinen. "En ole". Tämä kiteyttänee kaiken.

Suomen ruotsalaiset voisivat tottatosiaan opetella suomea, ja olla tyytyväisiä suomen hienoon elintasoon, eikä marmattaa oikeuksistaan saada ruotsinkielistä palvelua.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.05.2007 20:45


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.05.2007 21:51


Max Honkanen
Juuka

#8

24.05.2007 12:17

Löyty youtubesta tällanen video http://www.youtube.com/watch?v=GP8PbUKaMQU

Taitaa olla aika yleistä tuo ruotsivastaisuus...
Itse asiassa suomalaisten asenne ruotsia ja ruotsalaisa vastaan varmaan paranisi, jos ruotsin kielen pakko-opetus lopetettaisiin...
Matti Uusitalo
Forssa

#9 Ahvenanmaa kuuluu Suomelle

25.05.2007 01:50

Ahvenanmaata ei pidä luovuttaa minnekään vaan suomenkielisten oikeudet on siellä turvattava ja tehtävä siitä vuorostaan kaksikielinen muun Suomen siirtyessä vihdoin yksikielisyyteen.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

25.05.2007 11:00


Carl-Johan Leonhard
16670 LAPPILA

#11 Suomi yksikieliseksi

30.05.2007 09:46

On surullista nähdä niin monen katselevan tätä mailmaa kapean putken kautta.
Olisi päinvastoin lisättävä virallisluonteisesti käytettävien kielten määrää. Esimerkiksi venäjä voisi olla ajankohtainen tulevaisuudessa.
Uusin kielteinen tapahtuma on TV:n saamenkielisten uutisten häätäminen yöaikaan lähetettäväksi.

Erik Söderberg
Ekenäs

#12 Rasismia?

30.05.2007 11:59

Eikö tämä ole jo vähän rasistista ruotsinkielisiä kohtaan. Joudutaanhan mekin
suomea opiskelemaan, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

"Kuten esim kebabit, he opettelevat kaikki suomen heti ensimmäiseksi, ja laittavat sen jälkee kebabin pystyy ilma mitää ongelmaa. Miksi ei suomenruottalaiset tee näin? Vi talar svenska, vi är bätre folke! - taitaa olla vastaus." -Jeremi Roivas

-Öö, eikö tuossa ole jo vähän jotain rasistista. En menisi ihan yleistämään.

"Joo rantarosvoilla on liikaa etuisuuksia.", "Paska kieli, kusipäiset ylimieliset puhujat ja yliarvostttu asema yhteiskunnassa. Anteeksi yleistys, mutta näiden arvojen ja asioiden vuoksiko mun pitäs mielistellä teitä suomenruotsalaisia opiskelemalla teidän kieltänne ja pitää kiinni historiallisista ja nostalgisista syistä toisesta virallisesta kielestä joka tuo mulle vaa velvotteita ja pakkoja? Mun mielipide on että RKP pihalle eduskunnasta, suomi ainoaksi viralliseksi kieleksi ja rantarosvot silja lainilla lahden yli sinne mistä ne aikoinaan tänne tulikin!!" - Juha Adler

-No mistäs olet Juha Adler tänne tullut, Uralilta vai keski-euroopasta? No mene sinne takaisin vaikka Ladalla tai hevosvankkureilla.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

30.05.2007 20:12


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

30.05.2007 20:13


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.05.2007 00:33


Matti Uusitalo
Forssa

#16 Kysymys ruotsinmielisille

31.05.2007 01:44

Mistä muualta maailmasta löydätte maan, jossa 95%:n enemmistö on pakotettu opiskelemaan 5%:n vähemmistön kieltä? Ja miksi ette tuomitse Ahvenanmaalla harjoitettavaa suomalaisiin kohdistuvaa kielisortoa?
Toni Kurki
Lappeenranta

#17

03.06.2007 12:29

Nykyään ruotsalaiset eivät joudu opiskelemaan enää suomea,miksi meidän pitäisi opiskella ruotsia. ruotsi sitten ei ole mikään kieli vaan paha puhevika,miksi koulussa opetetaan puhevikaa...tämä on oma mielipiteeni,turha loukkaantua siintä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

03.06.2007 19:06


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

03.06.2007 22:57


Max Honkanen
Juuka

#20

04.06.2007 11:30

Suomalaisten viha ruotsalaisia kohtaan johtuu luultavasti lähinnä pakkoruotsista, jos ei olisi pakkoruotsia, suomalaisten viha ruotsalaisia kohtaan muuttuisi korkeintaan pieneksi naapurien väliseksi epäsovuksi...
Eihän venäläisiäkään enää vihata samalla tavalla kuin ruotsalaisia, vaikka Suomi irtautui Venäjästä n. 100 vuotta sitten ja sen jälkeen Venäjä (tai oikeastaan Neuvostoliitto) on hyökännyt Suomeen kahdesti.
Valtionahan ruotsi usein tukee Suomea poliittisesti, mutta suomenruotsalaisten vaatiman pakkoruotsin takia kaikkia ruotsalaisia vihataan, myös niitä syyttömiä ruotsissa asuvia ruotsalaisia, jotka eivät luultavasti ole ollenkaan vastuussa suomenruotsalaisten aiheuttamasta sorrosta!

Suomenruotsalaisten vahva asema johtuu rkp:n vahvasta asemasta, mikä taas johtuu siitä että rkp otetaan myöntyväisyytensä vuoksi aina hallitukseen (yli 30 vuoden ajan ollut kaikissa hallituksissa) ja vastineeksi myötäilystään rkp haluaa vain yhden asian, ruotsin kielen aseman säilymisen...
Jaakko Malmivirta
Turku

#21

13.06.2007 20:08

oon niin samaa mieltä suurimman osan teijän kans. pakkoruotsi pois kouluist!! oon opiskellu sitä jo iha tarpeeks kauan ja kuimmont kertaa oon joutunu käyttämää? nolla. ja jos joutuisin joskus ni tuskin saisin suustani ulos yhtäkää kunnollist lauset ku ei ne asiat jää päähän ellei niit ikinä tarvii. siitä ku luovuttais ni mielipiteet länsinaapurist vois muuttua ja säästyis rahaa ku ei oo enää pakko opettaa tommost turhaa kieltä tääl. ja aikaa, 5 tuntii viikos ylimääräst paskanjauhamist, ittelläni ainaki löytyis paljon tekemist tolle ajalle
T. T.
Helsinki

#22 Liian monta adressia samasta asiasta

08.07.2007 12:30

http://www.adressit.com/kielivalinta

on saanut jo yli 2000 allekirjoitusta ja sen vetoomus on toimitettu poliittisille päättäjille.

Allekirjoittakaa se adressi, ja levittäkää linkkiä. Turhaan samasta asiasta monta adressia.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

10.07.2007 22:24


Johann Wolfgang Von Goethe
Grani

#24

11.07.2007 10:53

Tämä on turhaa ininää. Laiskuutta. Tyhmyyttä, mutta onneksi sen tiedostamista sentään:

"On aika tehdä Suomesta vihdoin täysin yksinkertainen, sekä lopettaa kolmas sortokausi, jota suomenruotsalaiset ovat pitäneet yllä satoja vuosia.

Tämän adressin ei ole tarkoitus loukata mitään kansanryhmää, vaan se on puhtaasti valittamista ja sen tarkoitus on helpottaa tyhmempien ja laiskempien elämää.

Suomenruotsalaisten sortokausi. =D Veikö lilla-Börje pienenä sinulta tikkarin, vai veikö isältäsi työpaikan fiksumpana ja koulutetumpana?

Kuinka joku voisi osata venäjää, jollei hän osaa edes niin helppoa kieltä kuin ruotsia? =D Pizdez!

Tehkää, mitä teette, suomalainen roskasakki, mutta tehkää se Suomessa - muualla maailmassa kun ei teitä ymmärretä kuitenkaan.

"Tarjoilija kysyy suomalaisturistilta: -Have you finished? Johon suomalainen: -Yes, we are from Finland!" =D Pajeros!
Matti Uusitalo
Forssa

#25 Vastaukset kysymyksiin

29.07.2007 02:35

Kuten jo etukäteen arvasinkin, ruotsinmielisiltä ei ole tullut vastauksia 31.5.2007 esittämiini kysymyksiin.

Nyt siis vastaukset:

1. Mistä muualta maailmasta löydätte maan, jossa 95%:n enemmistö on pakotettu opiskelemaan 5%:n vähemmistön kieltä?

Vastaus: Sellaista maata ei löydy mistään muualta maailmasta!

2. Miksi ette tuomitse Ahvenanmaalla harjoitettavaa suomalaisiin kohdistuvaa kielisortoa?

Vastaus: Ettepä tietenkään, koska kohdistuu suomenkielisiin. Sehän on ruotsinmielisille ihan OK!


Toistetaan vielä selkeä periaate, joka tulee ottaa käyttöön:
Suomi valtiona yksikieliseksi ja ruotsia käytettäköön suomen ohella paikallisena kielenä siellä, missä sitä todella äidinkielenä puhutaan.