Ei sikatehdasta Nousiaisiin

Lähiruokaa perheviljelmäpohjalta, kiitos!

/ #8 Re: Lähiruokaa kuluttajille!

20.03.2012 20:07

#6: Kakkaa se possu Rovaniemelläkin! - Lähiruokaa kuluttajille!

Kukaan ei vastusta perheviljelmäpohjaista maataloutta, eikä lähituotantoa. Tässä sikayksikössä on kyse tehdasmaisesta tuotannosta. Sikatehtaiden paikka pitää valita niin, että muille aiheutuu mahdollisimman vähän harmia. Yksiköitä ei tarvitse viedä Rovaniemelle asti. Nykyinen peltoaukealla sijaitseva yksikkö on jo suuri tähän kuntakeskuksien kylkeen. Alituvalla on olemassa 1250 emakon sikala. Tuleva laajennus 10-kertaistaa nykyisen eläinmäärän n. 12 000 eläimeen. Sonnan levitykseen tarvitaan lähes 6000 hehtaaria levitysalaa. Sontaa suunnitellulta yksilöltä tulee yli 70 000 kuutiota, jota aiotaan käsitellä biokaasulaitoksessa. Rikkivedyn eli mädäntyneen kananmunan löyhkä kulkeutuu kilometrien päähän. Siansontaa ja muita esim. ruuan tähteitä ja raatoja käsitellään biolaitoksessa joka päivä, joten haju on jatkuvaa. Kaikki halukkaat voivat mennä tutustumaan biokaasulaitoksen hajuun Vehmaalle tai Topinojalle. Eräs henkilö oksensi vielä kaksi päivää vierailun jälkeen. Voimme kertoa, että kyseessä ei ole todellakaan normaali maaseudun haju. Haluaisitko tällaisen yksikön vieressä asua. Tässä on kyse muidenkin ihmisten oikeuksista kuin tehdaslaitoksen "omistajasta" ( todellinen omistaja on tietenkin pankki ja teurastamo ). Maskun ja Nousiasten alueella kiinteistöjen ja tonttimaan arvot tulevat romahtamaan, ja kaikki sikalan lähettyvillä asuvat eivät voi muuttaa pois. Suursikalan vieressä olevalle pienkiinteistölle ei löydy ostajaa ja suuri osa naapureista on maatalousyrittäjiä, jotka eivät voi viedä maatilaansa muualle. Ja Maskussa ja Nousiaisissa tulevista veronmaksajista voi vain haaveilla. Me asukkaat olemme talomme ja kiinteistömme ostaneet ennen suursikalasuunnitelman julkituloa. Sikalan paikka on jossakin muualla kuin peltoaukealla lähellä kuntakeskuksia.