Seis kellojen siirtelylle

Nektar

/ #7 Tämä yhteiskunta on muutenkin rakennettu aamuihmisten ehdoilla

25.03.2012 12:58

Olen itse iltaihminen, erittäin tunnollinen ja ahkera. Kuitenkin olen hyvin usein saanut halveksuntaa ja naureskelua osakseni aamuväsymyksestäni. Suurin osa ihmisistä omaa tietoaukon liittyen tähänkin asiaan: meillä todellakin on kullakin oma luontainen vuorokausirytmimme, jota tosin voidaan pakolla muuttaa jonkin verran, mutta se palaa heti takaisin, kun siihen vain on mahdollisuus.

Sitäkään ei kovin moni tiedä, että murrosiässä nuoren vuorokausirytmi siirtyy tunnin pari myöhempään johtuen siitä, että hormonit aktivoituvat öisin ja valvottavat heitä. Jos nuori vielä tämän lisäksi on tyypiltään iltaihminen, hän joutuu helposti vaikeuksiin. Maailmanlaajuisesti lääketieteen professorit ovat suositelleet koulun alkamista nuorilla tunnin pari myöhemmin ja perustelleet sitä tällä syyllä. Omassa koulussani tehtiin päinvastoin ja kouluuntuloaikaa aikaistettiin, koska muissakin kunnan kouluissa tultiin siihen aikaan.

Viime yönä luin ensi viikon kokeisiin. Tuntui, että kaikki jäi jälleen mieleen hyvin, kun liikennemelu ja kaikki turha häly ja suhina oli vaimennut. Olen kuullut, että monet taiteilijatkin työskentelevät samasta syystä juuri öisin. Nukkumaan menin klo 4. Olisi mennyt normirytmin mukaan klo 3:een muuten. Huomenna sitten herätys klo 6.30. Mitenkähän taas selviän tuostakin päivästä 3 h yöunilla?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012032515369047_ul.shtml
Kuunnelkaa päättäjät itseänne viisaampia alan huippuprofessoreja!!! Kellojen siirtämiselle ei löydy edes taloudellisia perusteita!