Kannabis lailliseksi

Vieras

/ #2567 urputiurputi

26.11.2010 11:55

Suomessa päihdekeskustelu kiertää kehää. Jos poliitikko puhuu laillistamisen puolesta, media ja kansa tuomitsevat ja leimaavat poliitikon "huumehörhöksi". Jos media puhuu muuten kuin tuomitsevaan sävyyn, poliitikot ärähtävät ja keräävät taas irtopisteitä kansalta. Jos kansa puhuu järkeä, sekä poliitikot että media tuomitsevat.

Tällä hetkellä poliisi keskittää voimavaransa yksittäisten käyttäjien pidättämiseen sekä sakottamiseen. Kovien huumeiden osalta pidätyksiä tehdään muiden rikosten selvittämisen kautta. Suomi on yksi niistä viimeisistä valtioista, jotka eivät noudata EU:n antamaa linjausta huumepolitiikassa. Esim. poliisilla on oikeus jättää sakottamatta, mikäli rike on vähäinen ja erityisesti kovien huumeiden käyttäjä haluaa hoitoon. Tätä vaihtoehtoa käytetään valitettavan harvoin.

Jos me puhutaan narkomaaneista, ei kannabiksen käyttäjistä, niin useimmiten kyseessä on valmiiksi sosiaalisesti syrjäytynyt ihminen, joka rahoittaa huumeiden käyttöään omaisuusrikoksilla ja myymällä aineita. Kun tällainen ihminen saa sakot, ne jäävät maksamatta ja sakkotuomio menee muuntorangaistukseksi. Tiedättekö kuinka paljon yhteiskunnalle maksaa tällainen täyshoito vankilassa per päivä?

Jos taas puhutaan esim. kannabiksen käyttäjästä, hän voi menettää mm. ajokorttinsa, vaikka ei olisi ajanut autoa kannabiksen vaikutuksen alaisena. Sen jälkeen hänet määrätään kontrolleihin, jotka kannabiksen käyttäjä maksaa itse. Puhutaan useammasta sadasta eurosta.
Edes rattijuoppoa ei määrätä vastaaviin kontrolleihin.

Huumaavia yrttejä on ollut aina ja nykymaailmassa on myös kemiallisesti valmistettuja huumeita. Yhteiskunnalle kieltolaista on enemmän haittaa ja kuluja kuin hyötyä.
Useimmiten kuulee kommentteja: "vitun narkkit, tappakaa itsenne niillä huumeilla!" Sanoisitko näin esim. 15-vuotiaalle tytölle?

Kannabis on mieto päihde, jolla on "huumaava" vaikutus. Se ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, mutta ei kannabis täysin riskitön yrtti ole. Kaikki riippuu ihmisestä itsestään.
Uskon vakaasti että mietojen huumeiden laillistaminen on ainoa oikea ratkaisu, koska näin yhteiskunta hyötyy eniten. Samalla päihdekeskusteluihin voidaan ottaa ne ihmiset, jotka ovat sairastuneet narkomaniaan ja tarvitsevat apua.
Sakottamiset ja rangaistukset eivät yksinkertaisesti toimi. Jos ne toimisivat, olisi huumeongelma jo ratkenut.

En pyydä ketään muuttamaan kantaansa huumausaineita kohtaan. En minäkään pidä kovista ja oikeasti hengenvaarallisista huumeista, mutta pyydän katsomaan asiaa hieman laajemmasta näkökulmasta, ohi omien henkilökohtaisten asenteiden.

Tappakaa itsenne ja muuttakaa Hollantiin - kommentit osoittavat kirjoittajansa kyvyttömyyttä hyväksyä maailmaan mitään muuta kuin oman itsensä. Me emme elä enää pimeällä keskiajalla, joten lopetetaanko se typerä saivartelu?
Oikeasti, jos joku polttaa kannabista, niin hän ei vaaranna kenenkään turvallisuutta tai hyvinvointia, toisin kuin esim. jokainen joka ajaa kymmenen kilometriä ylinopeutta liikenteessä, eikä ole vetänyt edes tupakkaa.

Kun ottaa pään ulos takapuolesta on helpompi hengittää ja saattaa jopa nähdä ympärilleen. Se on muuten helkkarin vapauttava kokemus!