Kannabis lailliseksi

insinööri

/ #3574

02.05.2012 00:31

"Teillä on nyt omatkin rivit sekaisin. Tuollahan monet puolustajatoverisikin myöntää, että riippuvaiseksi voi tulla jos paljon käyttää. "

Mitkä rivit? Liberaalin päihdepolitiikan kannattajat eivät ole mikään yksi ryhmä, millä on yhteinen agenda. Itse en käytä kannabista tai muita laittomia huumeita. Kannata liberalisointia puhtaasti veronmaksajan ominaisuudessani. Minä ja muut veronmaksajat kustannamme syrjäytymisestä aiheutuvat kulut, ja siksi en halua, että syrjaytymistä edesautetaan kriminaalipolitiikan kautta.

" Miksi lisätä koukuttavaa tavaraa valikoimaan kun entisistäkään ei ole päästy eroon?"

Ensinnäkin, kuka on asettanut agendan päästä huumaavista aineista eroon? Ihmiskunta on käyttänyt päihteitä maailman sivun, enkä usko, että se tulee loppumaan ihan heti.
By the way itse en juo myöskään alkoholia(joka itseasiassa on yksi vaarallisimmista huumeista), mutta en silti aja alkoholin kieltolakia. Juuri näistä samoista yllä mainitsemistani syistä.

Toisekseen  laillisuustatuksen korrelaatio käyttömäärin näyttäisi tilastojen ja maailmalta saatujen kokemusten valossa olevan hyvin ristiriitainen. Esimerkkinä vaikka Hollannin tai Portugalin tilanne. Ei voida vetää johtopäätöstä, että kannabiksen laillistaminen lisäisi käyttöä merkitsevissä määrin. Toisaalta saadut hyödyt ulosmittaisivat mahdollisen pienen käyttömäärien lisääntymisen uskoakseni helposti.

"Jos haluat tehdä elämälläsi jotain hyödyllistä voisit ajaa muunkin myrkyn kieltämistä."

Edelleen haluan kysyä, kuka on määritellyt päihteiden kieltämisen jolloin tapaa pyhäksi tavoitteeksi johon olisi pyrittävä? Tämän lisäksi haluan kysyä, mitä muuta olisit kieltämässä?
Moottoripyöräilyä? Liharuokia?

"Ja kyllähän se huolestuttaa että noin paljon löytyy rikoksentekijöitä (jos tuo luku nyt pitää edes paikkansa)."

Kyseinen luku on täysin julkista tietoa. Löytyy tuoreesta THL:n paperista.

" Mutta se ei nyt kuitenkaan toimi niin, että se jotenkin olisi lain vika jos joku sitä rikkoo. Kyllä syy on edelleen siinä rikoksen tekijässä, joka on sen tien valinnut. "

Kyllä. Ihmisellä on itsellään vastuu teoistaan. Toisaalta, lakien on muututtava yhteiskunnan mukana. Jos havaitaan, että laki ei enää mukaile yleistä oikeustajua, on aiheellista keskustella lain muuttamisesta.
Homoilu oli Suomessa rikos vuoteen -74 asti. Ei ole enää. Näin ne lait muuttuvat.