Kannabis lailliseksi

Vieras

/ #3645

11.05.2012 11:26

"Täällä puhutaan paljon hyvää ja kaunista, mutta perusogelma on edelleen se, että minkään päihteiden käyttö ei ole terveellista ja näin olle sitä kannattaisi pyrkiä vähentämään (vaikkapa valistuksella) eikä suinkaan kannustaa (vaikkapa lisäämällä tarjontaa). Vaikka kuinka kehuisitte kannabiksen ihmevaikutuksia m.m. syövän parantajana, tästä perusajatukseta ei kannattaisi tinkiä."

Päihdepolitiikassa puhutaan usein kokonaishaittojen vähentämisestä. Tämä tarkoittaa sitä, että pyritään vähentämään kokonaisuudessaan päihteistä aiheutuneita haittoja. Tämä ei tarkoita sitä, että pyritään esimerkiksi yhden tietyn päihdeaineen käyttömäärää laskemaan.

Olen täysin samaa mieltä, että valistukseen pitäisi panostaa. Se tarkoittaa sitä, että valistuksen laatua pitäisi parantaa. Tällainen Irti Huumeista RY:n tyylinen höpöhöpö, joka perustuu vain osittain faktapohjaan, tulisi lopettaa. Sen sijaan nuorille pitäiti jakaa kiihkottomasti ja asenteettomasti faktatietoja miten eri päihteet vaikuttavat.

Toisaalta kun on aika vahvaa näyttöä, että korrelaatio juridisen statuksen ja käyttömäärien kohdalla on hyvin epäselvä, tai sitä ei ole. Eli toisinsanoen löysäämällä rangaistuskäytäntöä emme välttämättä lisää käyttömääriä, tai tiukentamalla emme vähennä käyttömääriä. Toisaalta mitä tiukemmin käyttö on kriminalisoitu, sitä suurempia ovat yhteiskunnalle aiheutuvat taloudelliset menetykset ja yksilöille aiheutuvat juridiset, sosiaaliset ja jopa terveydelliset haitat.

Päihteiden kieltolait ovat kautta aikain epäonnistuneet siitä syystä, että päihtymisen halu on hyvin inhimillinen ominaisuus, ja valtaosa ihmisistä haluaa päihtyä.