Sudet pois taajamista

/ #157 Re: Ymmärrän

16.05.2012 18:37

#156: Kari Pehkonen - Ymmärrän

Niin, eipä paljon turhempaa puuhaa ole kuin tuo susien pannoitus. Ei siitä tavalliselle kansalaiselle ole mitään hyötyä. Susipuhelin, joka toimi syksyllä neljän kuukauden ajan, kertoi ainoastaan missä pantasusi oli noin vuorokausi sitten. Mitäs siitä tiedosta on hyötyä, jos sudet liikkuvat 10 - 20 km aivan hetkessä. Sitä paitsi lauma kulkee välillä yhdessä, välillä erikseen - pantasuden sijainti ei ole sama kuin lauman sijainti. Pannasta ei ole iloa kuin muutamalle susitutkijalle, jotka saavat sitten tietokoneidensa ruudulta tarkkailla kenen pihoissa sudet milloinkin kulkevat. Menisivät itse metsään vaikka Venäjän rajan tuntumaan tutkimaan susia. Niin tehtiin ennen vanhaan, kun Suomen ainoa RKTL:n susitutkija Erik S. Nyholm hoiti susitutkimusta. Silloin ei tarvittu montaa palkallista ukkoa siihenkään tarkoitukseen. Eiköhän sudesta tiedetä jo aivan riittävästi, ettei tarvitse enää miljoonia kuluttaa kankkulan kaivoon. Kaikkein härskeintä on RKTL:n puolesta ensin aiheuttaa harmia ihmisille tavoittelemalla susikannan leviämistä asutuille alueille ja sitten vielä tutkia verorahoilla suden ja ihmisen konfliktia, että mitenkäs ne ihmiset nyt sitten niiden susien kanssa oikein pärjäävät.