NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012


Vieras

/ #25

25.05.2012 09:04

Olen varma, että ihmiset (ainakin perheelliset) suostuisivat vaikka verojen korotuksiin, jotta saisivat lapsilleen kunnon koulupolun. Poliitikkojen asenne on toinen. Ihmettelen syvästi myös perusopetuksen johtoa, joka mukisematta esittelee nämä säästöt ikään kuin asia olisi aivan luonnollinen. Tämähän on katastrofi lasten kannalta! Jos tähän ei saada kunnollista väliintuloa, säästötoimet ovat tosiasia. Vantaan virkamiesten asenne on raaka / välinpitämätön, joskin hekin toteuttavat vain annettuja käskyjä. Jos juttu toteutuu, voidaan kaikki puhe "lapsista ja nuorista välittämisestä" unohtaa.

Sosiaalidemokraatit ja kokoomus puhuvat vaalien alla syrjäytymisen ehkäisemisestä. Se lähtee esimerkiksi juuri tästä eli kunnon koulusta. Säästöohjelman uudessa harkitsemisessa olisi konkreettisin teko, jolla voitaisiin taata edes jonkinlainen tulevaisuus lapsille ja nuorille. Monet kodit ovat aivan rempallaan ja jos lapset saavat sen vaikutelman, ettei missään saa tukea tai ymmärrystä tai rauhaa, niin heikoilla ollaan. Ja vaikka koti olisi hyväkin eikä siellä olisi ongelmia, niin kyllähän tämä antaa tietyn kuvan yhteiskunnan toimintatavoista.

Kaikki on tehtävä, mutta olen niin kyllästynyt siihen, että lautakuntien kriittiseen ajattelukykyyn ja politiikkoihin ei voi luottaa, koska raha ajaa ohi ihmisen. Tässä kaksi isointa puoluetta näyttävät mallia, ja muut menevät mukaan. Virkamiehet tekevät valmistelut apulaiskaupunginjohtajien ja kaupungin johdon ehdotusten pohjalta. Ei siinä paljon koululaisten arki paina. Minä olen keskustellut lukuisten opetuslautakunnan jäsenten ja muiden asiasta päättävien kanssa. 99% ei ymmärrä eikä tahdokaan ymmärtää pedagogiikasta tai ihmisarvoisesta elämästä yhtään mitään. Päätökset tehdään ihan silmät kiinni tai eurot silmissä. Tämä on valitettava tosiasia.

Vantaan sivistystoimi on tuhoamassa erityisopetuksen ja nyt se vie puhdin muustakin koulunkäynnistä. Tämä on tragedia, joka on kerta kaikkiaan estettävä. Muuten tätä tapahtumaa kirotaan vielä pitkään. Siispä kaikki takomaan järkipuhetta näiden vallassa olevien päähän ja hankkimaan nimiä kaikin keinoin.