NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Moni kakku kaunis päältä...

/ #51 Pinnallisuus yltää yllättävän korkealle

01.06.2012 15:40

"Eipä taideta terveydenhuoltoa ja opetusta tai päivähoitoa ikinä saada kuntoon, vaikka niihin laitettaisiin millaisia summia". Tärkeintä on imago.Tämä oli entisen opetuslautakuntalaisen kommenttina patsaskeskustelussa.
Ei varmastikaan saada opetusta tai terveydenhuoltoa kuntoon, jos siitä päättävillä on kaupungin imago ykkösenä. Sitä imagoaha Reeta Hirvonen ilmeisestikin oli viimesyksynä opetuslautakunnassa tekemässä, kun koulu-uudistus, jossa päätettiin lähikouluperiaatteesta ja erityisluokkakeskit-tymien purkamisesta. Vantaa teki historiaa! Riemuitsi kyseinen henkilö kokoomuksen sivuilla marraskuun alussa. Siinä imagoa kerrakseen...erityislasten kustannuksella.
Nyt ymmärrän hyvin miksi kaikki missä Vantaa mainostaa itseään on kalliisti tehtyä. Kun muutimme tänne, ihmettelimme jo,"Tervetuloa Vantaalle", infopaketin luksusulkonäköä missä mainostetiin palveluja ja kerrotiin laveasti siitä kuinka hienoa täällä on asua. Tiesimme kuitenkin kaupungin talouden olevan ihan kuralla... mutta sehän olikin sitä IMAGOA! Ja imago saa täällä maksaa.
Sensijaan päiväkotien askartelutarvikkeet, koulut, koulukirjat ja kouluruoka muista palveluista puhumattakaan,eivät saa majsaa mitään. Niistä pitää tinkiä ja pihistää jokapaikasta senttejä.
Haloo! Minusta tuntuu, että nyt on mennyt tippa hattuun, jos kulissien ylläpito, samoin kuin päättäjien ja virkamiesten kasvojen menetyksen pelko, on tullut tärkeimmäksi ohjenuoraksi päätöksiä tehdessä ja menee lasten koulutuksen ja muiden palvelujen hyvällä tasolla pitämisen ohi!
Siksi ehdotankin, Vantaan alkavan satsata siihen, että tänne muuttaisi vain oikeanlaisen imagon luomiseen sopivia ihmisiä. Kaupunkilaisiksi sopisivat parhaiten: Vakavaraiset, mieluimmin kauniit asuki, (tästä voitaisiin tinkiä, jos muut kriteerit täyttyvät hyvin), 25-45 ikävuoden väliltä, mukavasti koulutettuinaja perusterveinä ja tietysti... ilman lapsia! Näiden kaupunkilaisten tulisi sitten näyttää hyvältä ja muuttaa heti muualle, jos ja kun alkavat kaivata palveluja Vantaan kaupungilta, esim. päivähoitoa tai kouluja. Ja sitä ennen heidän tulisi luonnollisesti maksaa rutkasti veroja, jotta kaupunki voi ripustella taidetta kaikkialle ja kiillotaa kilpeään ja näyttää vakavaraiselta ja älykkäältä.
Totuus kuitenkin on, vaikka sen mitenpäin kääntäisi ja useammankin Pullisen patsaan ja muita hömpötyksiä lainaeuroilla tänne kustantaisi, että Vantaa on ja pysyy näidenkin opetukseen kohdistuvien leikkausten vuoksi imagoltaan jokapaikasta pihistävänä kaupunkina, joka ei houkuttele veronmaksajia, koska palvelut ei pelaa ja kouluissa ei ole resursseja. Älykkyyden imagoakaan on enää turha etsiä Reeta Hirvosen nettikommentin jälkeen.