NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Soili Haverinen, KD, opetuslautakunnan varajäsen

/ #53 Säästää täytyy, mutta ei sivistystoimesta

01.06.2012 17:20

Hienoa, että vantaalaiset vanhemmat ovat aktivoituneet tässä asiassa. Etenkin näin kunnallisvaalien alla tämä puheenvuoro varmasti kuullaan.

On kuitenkin ikävää, että joissain kommenteissa haukutaan Vantaan virkamiehiä ja kunnallispoliitikkoja. Jos virkamiehille annetaan tehtäväksi valmistella 3 miljoonan euron säästöesitys, heidän on pakko tehdä se tuntui miltä tuntui.

Vantaan talous on nyt vaikeassa tilanteessa sekä suurten investointien että taloustaantuman vuoksi. On pakko säästää, jotta emme päädy Kreikan tielle. Sekin tulisi kalliiksi. Oleellisinta olisi, että säästöt pystyttäisiin kohdentamaan niin, ettei palveluja tarvitsisi heikentää. Joskus sekin voi onnistua.

Olen sitä mieltä, ettei sivistytoimesta tule säästää tässäkään tapauksessa, koska nämä säästöt kostautuisivat myöhemmin. Kunnallisten palveluiden ei tule olla samalla viivalla säästöjä mietittäessä. Politiikkaa on tehtävä pidemmällä kuin neljän vuoden tähtäimellä.

Tämän vuoksi allekirjoitan addressin, vaikka en ole sitä mieltä, että mahdollisimman suuri rahan kulutus olisi palveluiden paremmuuden mitta.

Kaupungin luottamushenkilöt ovat pääasiassa aivan tavallisia vantaalaisia, joiden elämään säästöt myös vaikuttaisivat, eivät mitään ammattipoliitikkoja.