NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Vieras

/ #58

01.06.2012 21:47

Itselläni on henkilökohtaisia kokemuksia alkuajoilta, kun erityislasten integrointi ala-asteella alkoi Vantaalla. Vanhempainilloissa meille integrointia "vierastaville" luvattiin, että luokkakoot tulevat pysymään pieninä je että luokassa on opettajan ohella kouluavustaja käytettävissä. Lisäksi opetuksen apuna oli vielä aika ajoin erityisopettaja. Eli tuolloin 2-3 aikuista oli jatkuvasti luokan kanssa.
Tämä toteutui hyvin oman poikamme kohdalla vuosina 1998-2005; viimeisellä ala-asteen luokalla poikamme luokassa oli 19 oppilasta, opettajien määrä pysyi koko ajan suht samana eivätkä erityislapset erottuneet luokasta millään tavoin. Eli sisäänajo vaihe sujui varsin mallikkaasti lupausten mukaisesti.
Ihmetyttääkin nyt tämä Vantaan kaupungin lupaustensa vastainen toiminta.
Syntyneet säästöt erityislasten sijoittelusta tavallisiin luokkiin olivat ja ovat edelleen huomattavat, mutta tämän kunnanisämme ovat valmiit nyt unohtamaan. Poliitiikassa muisti on varsin lyhyt. Lisäsäästöjen metsästys ei kouluavustajien poistamisella vaan kertakaikkiaan toimi - miten ihmeessä luokissa voisi toiminta säilyä jatkossa tolkkuna, luokkakoot kun on paisuneet paisumistaan. Lupaukset unohtuvat päättäjiltä eivätkä nykyiset koululaisten vanhemmat tiedä aiemmin tehdyistä lupauksista mitään.
Oma hinta tullaan varmasti maksamaan näistäkin säästöistä...