Sudet pois taajamista

Jari Hiltunen, Kuhmo

/ #189 Korvaukset eläinvahingoista riittämättömiä

02.06.2012 21:44

Eläinvahinkojen korvaamisessa käytettävät käyvät arvot
Maa- ja metsätalousministeriö 6.9.2012

Sivun alareunasta kun klikkaa “Liite1” löytyy tämän päivän hinnasto, josta kuitenkin määrärahojen loppumisen vuoksi vähennetään tänä vuonna maksuun tulevista korvauksista 27%. Prosenttimäärä voi vielä nousta. Korvauksia saa odottaa vuoden tai puolitoista ennen kuin rahat tulevat tilille.

Mielestäni ihmisillä on virheellinen käsitys, että petokorvaukset maksetaan täysimääräisinä, mikä pitäisikin saada julkisesti korjattua.

Itselläni on ylämaan karjaa, lampaita ja siipikarjaa joiden hinnoista
jotain tiedän. Ylämaalaisten hinnat ovat alveineen: vasikka 1200-2200 €, hieho
1500-2500 €, kantava hieho 1800-2800 €, kantava emolehmä 2500-3500 € ja siitossonni 4000-15000 €. Kun katsoo hinnastoa voi todeta, että korvaus (-27%) ei taida riittää edes alveihin. Siipikarjasta kun ottaa esimerkin kirjavasta "aapiskukosta", korvaus on 2,50 € -27% ja todellisuudessa "aapiskukosta" joutuu maksamaan 60-100 €.

Ihmisten käsitys on todella väärällä pohjalla, kun luulevat korvausten
olevan täysimääräisiä ja osin siksi yleinen käsitys on, että miksi karjan kasvattajat rutisevat, kun veronmaksajien rahoilla petovahingot kerran korvataan.

Mikäli sudet juoksuttavat emolehmiä, jotka juoksutuksen vuoksi luovat
vasikkansa, ei korvauksia tule ollenkaan ja vasikan myymällä karjan kasvattaja olisi saanut 1200-2200€.