Sudet pois taajamista

Riitta Nurminen

/ #190 Kojola: ”Sudesta on tulut poliittinen eläin”

04.06.2012 18:06

Sanomalehti KARJALAINEN 27.5.12 – Kojola: SUSIVIHA LISÄÄNTYY JATKUVASTI

Kojola: ”Sudesta on tulut poliittinen eläin”.
Susi lienee pysynyt samana lihansyöjä suurpetoeläimenä alusta alkaen tähän päivään asti. Ihmiset politikoivat.
Susi luokitellaan erittäin uhanalaiseksi, suojelua tarvitsevaksi, vaikka susia maapallollamme on useita rotuja ja runsaasti.
Luonnonsuojelijat arvelevat susien kuolevan sukupuuttoon. Luontoliiton susiryhmän puheenjohtaja Sami Lyytinen kirjoittaa jäsenilleen uusista yhdistyksistä, jotka haluavat kaikki sudet pois. Ympäristöopin opettajan sopisi lukea tekstit huolellisemmin ja kertoa tosiasioita. Ei kukaan ole esittänyt kaikkia susia lopetettavaksi vaan asuntojen läheltä ihmisten elinpiiristä, ettei lapsia tarvitsisi kuljettaa koulumatkoillaan ja pelätä heidän puolestaan, samoin kuin pelätä eläinten ja karjan vuoksi.
Sudet pitää pelotella erämaihin ja ihmisille taata oikeus kulkea pelotta elinympäristössään myös lähimetsissä. Erämaavaeltajat voivat varautua kohtaamaan suurpetojakin.
Kojola kertoo, että 2008 aikoihin susikanta puolittui - syynä ihmisten toiminta ja salakaadot. KUINKA MONTA SALAKAATOA ON TODETTU?! Vaikuttaako susimäärän laskennan muuttuminen niihin aikoihin? Niin, ettei susiparin ensimmäisen vuoden pentueita lasketa laumoiksi. Kojolan mukaan pannoitettuja susiakin on kadonnut. Mielestäni pannoitukset voisi lopettaa kokonaan (yksi panta maksaa 26´000 euroa eikä niistä ole hyötyä muille kuin susitutkijoille) ja rahat voisi käyttää vaikkapa nuorten syrjäytyneiden auttamiseksi.
Tällä hetkellä Kojola arvioi Suomessa olevan 200 sutta - joitakin yksilöitä myös täällä Lounais-Suomessa. Ainakin SUSIA ON LIIKAA, koska erämaita ei täällä ole. Jos täällä päin sudet tulevat pelotta pihapiiriin, niitä on joko liikaa tai ne ovat väärässä paikassa ehkäpä tänne siirrettyinä ihmisten toimesta.
Syystäkin ihmiset ovat harmissaan ja kiukkuisia, kun kaatolupia ei saada eivätkä vastuussa olevat viranhaltijatahot tunnu välittävän. Vai onko asia liian vaikea hoitaa?! EI OLE OIKEIN EIKÄ KENENKÄÄN ETU, ETTÄ LIHANSYÖJÄPETOELÄIMIÄ PITÄÄ PELÄTÄ ELINYMPÄRISTÖSSÄÄN.
Ympäristöopin opettaja A-talk-keskustelussa sanoi puolustautumiskeinojen käyttötaidon hiipuneen. Hän kertoi Virossa suden tavanneen pikkupojan kiivenneen puuhun sutta pakoon. Itse en pääsisi puuhun kiipeämään eivätkä pienet lastenlapsenikaan, mutta ei pääsisi Sami Lyytinenkään.
Kojolan tulisi antaa hyviä ohjeita havainneensa lisääntyneen susivihan poistoon. VIHA JA PELKO EI OLE KENELLEKÄÄN HYVÄKSI. Häneltä Riista- ja kalatalouslaitoksen susitutkijana voisi edellyttää vihaa ja pelkoa vähentävää toimintaa! Samoin kuin luonnonsuojelijoiltakin.