Äitiyspäiväraha yhtä suureksi kuin työttömyyskorvaus

Katja Oravainen

/ #1

04.12.2006 09:12

On toki aiheellista kyseenalaistaa äitiys- ja hoitovapaista maksettavan rahamäärän mitättömyys/ "suuruus", ja summan pitäisikin mielestäni olla samalla tasolla kuin työttömien, mutta toisella syyllä eli ns. perustaso elämiselle ja toimeentulolle. Toki lapsen myötä saa lisätuloja lapsilisästä, asumistukea jne. jos omat tulot/puolison tulot ei riitä. Lapsen tekeminen, kuten joissain tilanteissa myös työttömyys (en tarkoita sairauden vuoksi olevaa työkyvytöntä), on henkilökohtainen valinta, ja silti mielestäni edelleen molemmissa tilanteissa vastuu toimeentulosta on ihmisellä itsellään. Suomessa kuitenkin sentään saat vaatteita, ruokaa ja katon pääsi päälle, mikä on hyvä asia, jos leveämmin haluat perhe-elämääsi pyörittää niin sen eteen on myös tehtävä jotain tai sitten tyydyttävä siihen mitä yhteiskunnalla saa ja omaan nokkeluuteen. Näin ollen ei ole mitään järkeä syytää työttömille tai äideille summia, jotka kattavat sen että sillä pärjää ainakin yhtä hyvin kuin työtä tekemällä. Verovaroista nuo summat tukiin otetaan, joten kiinnostaisiko itseäsi tehdä töitä jos kaverisi tekee vaan lapsia ja pyörittää kotielämää vaatimuksina kunhan ruoka on uunissa ja koti ja vaatteet siistit (en väitä vastaan, on sekin työtä kellon ympäri, mutta täysin eri vaatimuksilla kuin työelämässä). Lisäksi työtöntä ja lasta odottavaa/kotona hoitavaa ei voida rinnastaa yhteiskunnassa. Työtön (jollei ole rappiojuoppo) on työelämän käytettävissä "heti" jos sopiva työpaikka löytyy, lasta odottava (ne viimeiset kk)/äitiyslomalla oleva ei. Tämä lause jo kumoaa koko hienon ajatuksen viedä korotuspyynnöstä, ja erityisesti vetoomuksen siihen miksi äidellä pitäisi olla yhtä suuret "tulot" kuin työttömillä. Joten toivottavasti muotoilet tuon ilmaisun paremmin kun adressia toimitetaan eteenpäin.