Mopot 80 km/h

Lahti

/ #57 mopoista

16.07.2007 23:19

Tässä nyt mitä näitä on lueskellut ihan mielenkiinnon kannalta niin muutama asia tullut useasti esille. Nuoren ikä ja sen mukana tuleva kokemus ja ns. järkimeininki ja toisena nämä jarrut. Oli kaveri miten järkevä ja taitava ajaja ja vaikka mopo olisi vakiovehje on 2-pyöräinen moottoriajoneuvo aina liikenteen vaarallisin kulkuneuvo.

Mopo,kevari ja moottoripyörä pysähtyy oikealla jarrutustekniikalla kuivalla tiellä sekä hyvissä olosuhteissa autoa nopeammin. Monet luottavat tähän ja ajavat kiinni autojen takapuskirissa, niin tytöt kuin pojat ja useammin vielä 2-päällä.

Pysähtymiseen vaikuttaa:
jarrujenteho,pyörän massa,kyytiläinen,tienpinta,ajokeli,kuljettajankunto,
ajoneuvonkunto,tienkohta(mutka/suora) ym. osatekijät.

Kokeneena kuljettaja voin sanoa että pelivara on kaiken tärkein asia. Ajanut 10v. lähtien 2-pyöräisillä,suorittanut mopo ja kevytmoottoripyöräkortin, armeijan moottoripyörä koulutuksen(vaativempi enää on poliisien ajokoulutus moottoripyörille). Vaikka kokemusta on jo yli 10v ajalta huomaan omassa ajamisessani silti virheitä ja pyrin parantamaan ajotaitoani.

Yhtäkään mopokuljettajaa en ole nähnyt vielä ajavan turvallisesti ajoneuvollaan, en tyttöä, enkä poikaa. Monesti olen todistanut sen miten liikenteessä voi käydä, läheltäpiti tilanteita, mustelmia, luita poikki ja pahimpana jopa ystäväni menehtymisen kevytmoottoripyörän kuljettajana.

Nopeuden nostoon vaaditaan ajoneuvon muokkaus(esim. skootterit ja vanhemmat mopot eivät ole hallittavia moisissa nopeuksissa äkkitilanteiden sattuessa.)Kuljettajille asiallinen ajokoulutus ja erityisesti asennekoulutus!

**Lisäksi pitäisi jo nykyinen ajoneuvo kansa pistää uudelleen autokouluun tai vähintään asennekoulutukseen sillä nykyisellään ihmisten ajotapa on suoraansanottuna katastrofialtis, arvioisin että noin 2% suomalaisista ajaa jatkuvasti turvallisella tavalla.

Jos tunnet itsesi kovaksi mopomieheksi ja puheeni on täyttä *** niin kysynkin, että tiedätkö esim. mitä on vastaohjaus tai turvaväli, ja milloin olet ajanut kuljettajan tutkintoon vaadittavan käsittelykokeen puhtaasti läpi, puhumattakaan inssiajosta?